Direct naar artikelinhoud

Voorlopig 'business as usual' in Charleroi

Michael O'Leary

Gedelegeerd bestuurder Ryanair

Twee dagen geleden lamenteerde Ryanair-baas Michael O'Leary nog dat de lagekostenmaatschappij - afhankelijk van het kostenplaatje dat de Europese uitspraak over zijn omstreden subsidieregeling met zich zou meebrengen - overweegt om de activiteiten op de luchthaven van Charleroi voor een stuk af te bouwen. Gisteren luidde het dan weer dat het aantal vluchten van Charleroi naar Girona en Pisa wordt opgetrokken van één naar twee per dag. Begrijpe wie kan.

Maar woordvoerder David Gering snapt niet waar alle drukte vandaan komt. "Die verhoging van de frequenties was al maanden gepland", zegt hij. "Het idee was er al langer om voor het zomerseizoen het aantal vluchten naar die twee bestemmingen te verhogen, en we zien voorlopig geen enkele reden om dat niet te doen. De Europese Commissie zou haar uiteindelijke rapport na de uitspraak binnen de twee weken overmaken. In de tussentijd veranderen wij niets aan onze strategie." Ryanair heeft volgens de Europese Commissie 15 miljoen euro aan subsidies en andere gunsten gekregen van de Waalse overheid en de luchtvaartautoriteiten van Charleroi. De maatschappij moet nu van de Commissie een deel daarvan - 25 tot 30 procent - terugbetalen omdat de voordelen concurrentieverstorend werken. Aangezien die gunsten een zekere invloed hebben op het kostenplaatje en binnen enkele jaren verleden tijd zullen zijn, overweegt O'Leary een verminderde activiteit op Charleroi.

O'Leary kan wel behoorlijk goed tegen zijn verlies: gisteren stuurde het bedrijf een communiqué uit waarin het de Europese Commissie "feliciteert met de unanieme steun die ze van de hogekostenmaatschappijen en -luchthavens in het Charleroi-dossier kreeg." Onder die partijen rekent hij onder meer de federatie van luchthavenexploitanten ACI en concurrent Easyjet, "gewoon een andere hogekostenmaatschappij".

(RMe)