Direct naar artikelinhoud

AB InBev bekijkt verkoop twee bieren

Bierbrouwer AB InBev overweegt om, na de fusie met SABMiller, het Nederlandse Grolsch en het Italiaanse Peroni te verkopen.

'SABMiller zet Grolsch in de etalage.' Dat schrijft de Britse krant The Sunday Times. Het bedrijf ziet zich tot de verkoop genoodzaakt om mededingingsbezwaren vanuit Brussel te voorkomen na de aangekondigde fusie met AB InBev. Naast Grolsch zou het ook afstand doen van Peroni.

Er is echter nog geen definitief besluit, zegt persbureau Bloomberg. De woordvoerders van de betrokken bedrijven wensen niet te reageren. Maar dat de fusiegroep afstand moet doen van een aantal merken en markten is een publiek geheim.

De twee reuzen zijn samen te machtig en zullen nooit de toestemming van de mededingingsautoriteiten krijgen. Door proactief een aantal merken af te stoten, houden ze de touwtjes in handen en stellen ze de autoriteiten tevreden. De Europese Commissie moet dan haar toestemming geven voor de fusie.

Volgens The Sunday Times, die schrijft over een miljardendeal, zijn Heineken, het Amerikaanse Molson Coors en het Ierse C&C de belangrijkste gegadigden om de merken over te nemen.

De overname van Grolsch door Heineken is volgens het Financieele Dagblad (FD) evenwel niet mogelijk. Het te grote marktaandeel dat dan ontstaat, kan worden afgekeurd door de Nederlandse mededingingsautoriteit. De combinatie Heineken-Peroni is aannemelijker, stelt het FD. Dat Heineken een kandidaat is om kruimels van de gigantische AB InBev-SAB Miller-fusietafel op te rapen, is heel waarschijnlijk. De groep is na die twee de grootste speler.

AB InBev, bekend van onder meer Budweiser en Stella Artois, bracht eerder deze maand formeel een bod van 100 miljard euro uit op SABMiller. Die laatste bereikte ook al een akkoord met Molson Coors over hun Amerikaanse joint venture Miller-Coors. De Canadees-Amerikaanse brouwer gaat SABMillers belang van bijna 60 procent overnemen. Hiermee is zowat 11 miljard euro gemoeid.