Direct naar artikelinhoud

Noorderburen niet te spreken over 'concurrentievervalsing'

Dat de Antwerpse haven groeit en Rotterdam achteruitboert, zint havendirecteur Allard Castelein niet. Hij klaagt aan dat Antwerpen flink kan genieten van overheidssteun, waardoor zijn Rotterdam niet met gelijke wapens kan strijden.

De Nederlandse havenbaas zwaait met een onderzoek van de Erasmus Universiteit en Ecorys uit 2014. Daaruit moet blijken dat de Nederlandse havens tot 7 procent meer containers kunnen overslaan mochten andere havens niet bevoordeeld worden. Duitse havens ontvingen 1,18 euro subsidie per ton, Belgische havens 1,12 euro, terwijl Nederlandse havens het moeten rooien met 6 cent.

Annik Dirkx, communicatieverantwoordelijke van de Antwerpse haven, noemt die klacht ongegrond, en niet correct. "Het Nederlandse rapport nam investeringen, die de overheidsinstelling Rijkswaterstaat in infrastructuur doet, niet mee. Dat is op zijn zachtst gezegd discutabel."

Dirkx grijpt daarvoor naar een interne analyse van de Vlaamse Havencommissie. "Wat daar vooral uitkwam is dat de verantwoording en financiering in beide landen totaal verschillend zijn. Je kunt moeilijk vergelijken. Maar feit is wel dat het Nederlandse rapport nogal eenzijdig is opgesteld. Zo gingen miljarden euro's naar de Tweede Maasvlakte en de Betuweroute bij onze noorderburen. Specifiek voor de havens, maar daar rept het rapport met geen woord over. Omgekeerd bekostigde het Antwerpse Havenbedrijf bijvoorbeeld wel de nieuwe Kieldrechtsluis voor een kwart."

Het verschil in groei versus achteruitgang komt omdat Antwerpen bezig is met een inhaalbeweging. Zo is sinds de verdieping van de Westerschelde meer aanloop van rederijen uit Azië. "Antwerpen en Rotterdam zijn twee belangrijke spelers, en concurrenten", zegt Dirkx. "Wij hebben respect voor elkaar, en houden elkaar scherp. Maar spreken over concurrentievervalsing klopt gewoon niet."