Direct naar artikelinhoud

Keuzemenu bij noodnummer 112 'kan mensenlevens kosten'

'Een keuzemenu voor wie het noodnummer 112 belt, zal vooral voor problemen zorgen met gewone gsm's of smatphones', klinkt het bij de noodcentrales. 'Het intikken van keuzes vereist handelingen die je in een noodsituatie moeilijk kunt doen.'

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) wil een keuzemenu invoeren voor het noodnummer 112 , zoals we dat nu al bij commerciële bedrijven kennen. Een automatische stem zal de beller vragen 1 te drukken als hij de politie wil, 2 voor dringende medische hulp en brandweer en 3 om in het Frans te woord gestaan te worden. In twee provincies komt er binnenkort een proefproject. Jambon wil zo het hoge aantal oneigenlijke en/of kwaadwillige oproepen indijken. Dat zijn er jaarlijks zo'n 100.000.

Spoedartsen vrezen dat het nieuwe systeem mensenlevens zal kosten. "Veel mensen die naar 112 bellen, zijn in paniek. Ze moeten zo vlug mogelijk geholpen worden door een operator die hun vragen noteert en beantwoordt", klinkt het.

Elke seconde telt

Ook bij de provinciale Centra voor Informatie en Communicatie staan ze niet te springen voor keuzemenu's. "We vrezen problemen bij mensen die met een gsm of smartphone naar 112 zullen bellen", zegt Devid Camerlynck van het CIC West-Vlaanderen. "Om een keuzemenu te doorlopen, moet je met je gsm je eigen menu oproepen, het toestel voor je gezicht houden, knopjes indrukken en de luidspreker aanzetten. Dat zijn allemaal handelingen die je niet kunt doen als je je in een crisissituatie bevindt. Dat kan voor tijdverlies zorgen en elke seconde telt."

Bellers die geen keuze kunnen maken, zouden na enkele seconden wel worden doorgeschakeld naar een operator. Dat 'aantal seconden' moet nog worden vastgelegd. Camerlynck: "We moeten in elk geval vermijden dat mensen in het keuzemenu zouden blijven hangen. Dat zou mensenlevens kunnen kosten."

Bij de noodcentrale verwachten ze voor de komende maanden nog meer vernieuwingen. "Volgend jaar wordt allicht een speciale nood-app voor smartphones uitgetest. Wie de app downloadt, zal zijn rijksregisternummer moeten invullen en dus altijd identificeerbaar zijn. Hij zal ook medische gegevens over zichzelf kunnen opladen. De app zal de hulpverlening sterk versnellen, en daar draait het om."

Ook de Ecall is op komst. "Dat is een alarmsysteem dat via gps en gsm werkt in de auto", zegt Camerlynck. "Wanneer de airbags uitklappen bij een zware botsing, zullen de hulpdiensten via Ecall automatisch worden opgebeld. De gps in de auto zal ook de precieze plaats van het ongeval aangeven."