Direct naar artikelinhoud

'Nieuwe technologie zet hele reclamesector in beweging'

Met zijn nieuwe investeringsmaatschappij Duval Union wil reclamemaker André Duval geld en kennis pompen in opkomende bedrijven uit de 'advertising technology'- sector, die technologie en sociale netwerken slim aanwenden om merken in contact te brengen met consumenten.

Reclameman André Duval (59) stapte in mei 2011 op bij reclameagentschap Publicis maar blijft zijn vinger aan de pols van de sector houden. Hij investeerde inmiddels in drie bedrijven: TwitSpark, dat een 'customer support'-systeem voor Twitter bouwt; Zamante, een sociaal netwerk voor de voetbalwereld; en Brand New World, het voormalige Duval Guillaume Corporate dat onlangs werd losgekoppeld van de Publicis-groep.

Met zijn pas opgerichte investeringsmaatschappij Duval Union formaliseert Duval die investeringen, en wil hij in de toekomst nog vaker geld en expertise pompen in die opkomende subsector.

"Noem het een soort bezigheidstherapie van iemand die uit het vak is gestapt maar merkt dat de sector uitgerekend nu erg in beweging is", zegt Duval. "En van iemand die dertig jaar lang bezig is geweest met creatieve mensen, en nog geen zin heeft om dat los te laten."

Waarom mikt u doelbewust op nieuwe technologie?

André Duval: "Advertising technology is een niche, maar een erg brede niche, waar compleet nieuwe plannen worden gemaakt voor de reclamesector. De nieuwe technologie zet de hele sector in beweging, in die mate zelfs dat ze de modellen waarop die sector al decennia draaide aan het veranderen is. Het traditionele aida-principe bijvoorbeeld (Attention, Interest, Desire, Action, RME), een van de mantra's van de reclamesector: men richt zijn boodschap naar een brede groep consumenten, om de geïnteresseerden binnen die groep aan te spreken. Nieuwe technologie pakt het anders aan: er wordt een rechtstreekse communicatie opgezet tussen het merk en de consument."

Kunnen de bestaande reclameagentschappen geen onderdak bieden aan die nieuwe lichting?

"De grote internationale groepen, die ook in België het merendeel van de sector uitmaken, halen wel wat digitale expertise in huis via grote acquisities. Maar dat zijn vooral traditionele informaticabedrijven, waar een laag advertising technology over lag.

"Tegelijkertijd is er een hele scene van start-ups die vertrekken vanuit een idee dat technologisch van aard is en erop gericht is om merken en consumenten bij elkaar te brengen. Die elk een eigen niche hebben, samenwerken met elkaar, en samenwerking zoeken met merken en agentschappen. Dat ecosysteem, dat wil ik helpen groeien."

U werkt als een 'business angel': u gooit niet alleen uw geld maar ook uw expertise in de strijd.

"Het idee is inderdaad dat ik smart money investeer: dus ook coachen, introduceren bij de juiste mensen, enzovoort. Sowieso breng ik enkele partijen samen. Dat zijn de start-ups zelf, die aansluiting zoeken met de sector, maar ook de adverteerders, die ook zien wat er gebeurt, en me geregeld vragen: help ons wegwijs te worden in die nieuwe scene.

"Bovendien wil ik er ook de traditionele investeringskanalen bij betrekken. Die hebben deze niche opzettelijk links laten liggen, omdat ze vreesden voor een nieuwe dotcomzeepbel. Maar dat is niet meer aan de orde: de bedrijven die ik steun, hebben al een inkomstenstroom. Die staan dus al verder dan een internetbedrijfje met alleen nog maar een businessplan."

Wat zijn de typische bedragen die u wilt investeren?

"Bij de drie ondernemingen waarin ik al investeerde, zat dat tussen de 100.000 en 150.000 euro. Het is ook altijd het idee dat ik minderheidsaandeelhouder ben, en niet de drijvende kracht word: het ondernemerschap laat ik aan de oprichters over."