Direct naar artikelinhoud

Leasewagenbedrijf biedt treinabonnementen aan

Brussel l De Nederlandse marktleider in leaseauto's biedt zijn automobilisten vanaf maandag een treinabonnement aan. Volgend jaar wil Athlon Carlease zijn antifile-initiatief ook in België introduceren, zegt het bedrijf aan De Morgen.

Athlon Carlease voorziet zo'n 120.000 Nederlandse werknemers van een leasewagen. Vanaf maandag mogen die bestuurders kiezen op welke manier ze zich naar het werk verplaatsen: met de wagen of met de trein. De Nederlandse spoorwegen voorzien ze daarvoor van een 'NS business card'. De verschillende mobiliteitsfacturen worden door het leasingbedrijf in één factuur gegoten en aan het bedrijf van de bestuurder gepresenteerd. Athlon verwacht dat enkele tienduizenden Nederlanders vanaf maandag van die mogelijkheid gebruik zullen maken.

Het abonnement dat leaserijders krijgen, blijft overigens niet beperkt tot de trein. De houders van de businesscard kunnen met het document ook betalen in een taxi of er zelfs een huurfiets mee regelen.

Met het initiatief willen Athlon en de Nederlandse spoorwegen wat ademruimte creëren op de Nederlandse wegen. "De files groeien alleen maar in Nederland", zegt Hans Blink, voorzitter van Athlon Carlease International aan De Morgen. "Wie vandaag met een leaseauto rijdt en de keuze heeft tussen een snelle treinverbinding en een verstopte snelweg kiest vaak toch voor het laatste, enkel en alleen om zelf niet het treinkaartje te moeten betalen. Dat obstakel nemen we met onze globale mobiliteitsfactuur weg." Het voordeel voor bedrijven ligt voor de hand, legt Blink uit. "Werknemers kunnen efficiënter met hun tijd omgaan."

Of het niet wat vreemd is dat een leasingbedrijf treinabonnementen aanbiedt? "Niet echt", vindt Blink. "We jagen de mensen immers niet uit hun auto. Het autogebruik zal misschien verminderen, maar de leaserijders zullen de wagen wél blijven gebruiken, daar zijn we van overtuigd." Blink benadrukt dat ook het milieu-argument meespeelt. "Onze klanten zijn daar bezorgd om en wij dus ook. Of dit niet eerder een maatregel is die je van de politiek verwacht? Ach, weet u, wij vinden dat politici hierin toch vaak wat achterlopen."

In de loop van volgend jaar wil het leasingbedrijf, dat ook in ons land actief is, het principe in België lanceren. "We onderhandelen nu met verschillende partners. Het liefst zouden we er meteen mee starten. Maar wellicht wordt het eerder 2008."

(KRH)