Direct naar artikelinhoud

'Piloten Ryanair kruipen ziek in cockpit'

Piloten van de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair vliegen ook als ze daar eigenlijk te ziek voor zijn. Dat beweren anonieme piloten op de Nederlandse televisie.

Met een griepje in de cockpit kruipen is volgens de Europese regelgeving nochtans strafbaar. Maar in het Nederlandse tv-programma Brandpunt Reporter doendrie anonieme Ryanairpiloten een boekje open over zieke en oververmoeide collega's die toch opstijgen. "De bedrijfscultuur plaatst ons in die positie", getuigt een van hen.

"Als we niet vliegen, dan krijgen we niet betaald", treedt een collega bij. "Dus als je ziek bent of persoonlijke problemen hebt, heeft dat gevolgen voor je inkomen."

Aangezien vliegen met een verkoudheid strafbaar is, is het erg moeilijk voor piloten om hier openlijk over te praten. "Piloten hebben een vliegvergunning, met daaraan gekoppeld een medisch attest", vertelt Thomas De Spiegelaere van het Directoraat-Generaal van de Luchtvaart. "De wet stelt dat zij zelf verantwoordelijk zijn als ze tegen hun medisch attest zondigen. Zodra een piloot weet dat hij lichamelijk of geestelijk niet geschikt is om af te reizen, moet hij zich terugtrekken. De luchtvaartmaatschappij ziet daar pas in tweede instantie op toe."

"Is de piloot niet 'fit to fly' en loopt er tijdens de vlucht iets mis, dan draagt hij de volle verantwoordelijkheid", beaamt luchtvaartexpert Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen). Hij ziet twee redenen waarom Ryanairpiloten toch geneigd zijn te vliegen bij koorts. Eén: de druk vanuit de luchtvaartmaatschappij zelf, die erom bekendstaat de kosten zo laag mogelijk te willen houden.

Twee: het freelancecontract. "Ryanair werkt met andere arbeidscontracten dan onze Belgische luchtvaartmaatschappijen", vertelt Van de Voorde. "Bij Brussels Airlines, bijvoorbeeld, hebben piloten een vast contract. Bij Ryanair werken ze allemaal op zelfstandige basis. Valt een piloot van Brussels Airlines ziek, dan wordt hij van het werkschema geschrapt en neemt een collega zijn plaats in. Zodra hij weer aan de beterhand is, haalt hij die gemiste werkuren in door op zijn beurt een collega te vervangen.

"Die regeling is nodig, want elke piloot heeft een maximum van 900 vlieguren per jaar. Bij Ryanair ligt dat anders. Heb je een dienst gemist wegens ziekte, dan haal je die uren niet in. Een verkoudheid betekent hetzelfde als geen inkomen."

De budgetmaatschappij noemt de aantijgingen in de Nederlandse KRO-reportage "manifest onwaar". "Misschien moet de reporter eens uitleggen waarom 169 piloten zich de laatste week afgemeld hebben wegens 'unfit to fly', als ze daar bij Ryanair dan toch zo bang voor zouden zijn", stelt woordvoerder Stephen McNamara scherp.

Onlangs maakte hetzelfde tv-programma al gewag van brandstoftekorten tijdens vluchten. Volgens Ryanair waren ook die beweringen "feitelijk onjuist".