Direct naar artikelinhoud

Pirelli weert de tepels

Geen blote pin-ups op de muur van de garagist volgend jaar, de Pirelli-kalender kiest in 2016 voor vrouwelijke rolmodellen met meer kleren om het lijf. 'Het begin van een nieuw tijdperk' volgens sommigen. Maar wie Pirelli kent, weet wel beter.

Toen Annie Leibovitz gevraagd werd als fotografe voor de nieuwe Pirelli-kalender, moest ze niet lang nadenken over het concept: ze wilde sterke vrouwen voor haar lens die "al iets verwezenlijkt hebben". Het resultaat: stijlvolle zwart-witportretten van rockicoon Patti Smith (68), auteur Fran Lebowitz (65), Yoko Ono (82) en invloedrijke modeblogger Tavi Gevinson (19), stuk voor stuk netjes aangekleed. Comedienne Amy Schumer en tennisster Serena Williams gaan wel grotendeels uit de kleren, en zetten daarbij hun ronde vormen heerlijk ongegeneerd in de verf.

De foto's zijn nog maar net vrijgegeven, of iedereen heeft het er al over. Fans van vrouwelijk naakt klagen over een gebrek aan blote poepen en minuscule topjes in de legendarische kalender van de Italiaanse bandenfabrikant. Anderen bewieroken Pirelli voor de 'baanbrekende stap in de emancipatie van de vrouw'. The New York Times spreekt zelfs van een culturele verschuiving, nadat eerder ook de Amerikaanse Playboy de spiernaakte bunny's van zijn pagina's weerde.

Stonden enkele naaktkiekjes op de muur van de garagist de vrouwelijke emancipatie in de weg dan? Bovendien: fans die er elk jaar een erezaak van maken om een van de 40.000 verdeelde Pirelli-exemplaren te bemachtigen, zullen betogen dat er van een 'plotse verschuiving' eigenlijk geen sprake is.

Meer ode dan peepshow

Akkoord, afgelopen jaren sierde menig topmodel, van Kate Moss tot Gigi Hadid, de Pirelli-pagina's, soms in weinig meer dan een bikinibroekje. Maar The Cal was altijd meer een ode aan de vrouw dan een gratuite peepshow. Al was het maar omdat de modellen van dienst steeds in beeld werden gebracht door topfotografen, van Herb Ritts over Richard Avedon tot Mario Testino.

Pirelli is ook nooit begonnen als een blootkalender. Het eerste exemplaar in 1964, bedoeld om de Italiaanse banden bekender te maken in de rest van Europa, was eerder zedig. Pas in 1969 viel er voor het eerst een ontblote tepel in de kalender te bespeuren.

Sindsdien probeert Pirelli steeds te spelen op de verrassing. Is deze 2016-editie een ongeziene, nieuwe wind? Wat dan met de edities uit 2002 en 2008 waarin evenmin een streepje bloot te bekennen viel? Het jaar 1998 toen er ook niet onknappe mannen opdoken in de zomer- en wintermaanden. Of de kalender van 1987, toen fotograaf Terence Donovan enkel voor zwarte modellen koos, Naomi Campbell voorop. Niet veel later werd Campbell een ster.

Ja, Pirelli staat gelijk met prachtige vrouwen, maar daar hoorden in het verleden evengoed Helena Christensen (toen 45) en Sophia Loren (toen 72) bij. En extra rondingen in de kalender der kalenders is evenmin baanbrekend. Vorig jaar werd al hetzelfde gezegd van plussize model Candice Huffine.

Dat Pirelli niet louter modellen, maar ook 'gewone' dames opvoert is evenmin nieuw. Denk aan de editie van oorlogsfotograaf Steve McCurry die elf dames selecteerde die uitblonken in liefdadigheid "om hoop uit te dragen".

Of het gaat om statements dan wel stunts van Pirelli is nog maar de vraag. Het is de bandenfabrikant wellicht in de eerste plaats om de media-aandacht te doen. Elke 1.000 euro die ze in de productie van de kalender steken, zou reclame ter waarde van 6.000 euro opleveren. Een culturele verschuiving? Vermoedelijk is het volgend jaar gewoon weer iets anders, met of zonder tepels.