Direct naar artikelinhoud

Bonden bundelen krachten tegen Uber

Vandaag stemmen vakbonden uit elf landen de violen om de dreiging van taxibemiddelingsdienst Uber aan te pakken. 'Geen enkele bond is tegen innovatie. Alleen moet iedereen zich wel aan de regels houden', klinkt het. Intussen gaan de controles in Brussel op Uberchauffeurs gewoon door.

Het is Week van de Vervoering in de hoofdstad, de jaarlijkse themaweek rond duurzame mobiliteit met als hoogtepunt autoloze zondag dit weekend. Net nu zijn vijftien vakbonden uit elf landen, waaronder de VS en India, in Brussel samengekomen om ervaringen en informatie uit te wisselen rond Uber, het online-taxiplatform dat nu al actief is in meer dan 150 steden in 42 landen.

De komst van de app, die chauffeurs rechtstreeks in contact brengt met de consument, heeft de reguliere taxisector in heel wat landen op zijn kop gezet, ook al blijft het aantal gebruikers buiten VS voorlopig relatief bescheiden. Begin deze maand nog verbood een rechtbank in Duitsland Uber actief te zijn in het gehele land omdat het niet voldoet aan de regels. Iets waar Uber zich voorlopig niets van aantrekt.

Die tegendraadse houding van het platform dwingt de vakbonden om vandaag een gemeenschappelijke strategie te bepalen voor de komende maanden, nadat ze gisteren de situatie rond Uber in hun eigen land hadden uiteengezet.

"Hier is geen enkele vakbond tegen innovatie. Daar draait het in deze discussie niet om. Iedereen is welkom, zolang men zich maar aan de regels houdt", klinkt het bij Frank Moreels van de socialistische vakbond ABVV.

Werkgeversfederaties van de sector hebben aangekondigd om binnen twee weken uit te pakken met een eigen online-taxiplatform dat zou toelaten om in heel de Europese Unie een - reguliere - taxi te bestellen via een smartphone. De sector vindt het ongehoord dat Uber zich niet houdt aan alle wettelijke en sociale verplichtingen. Uber beweert geen taxibedrijf te zijn, maar enkel een bemiddelingsdienst tussen chauffeur en klant.

Door in Brussel de violen te stemmen, hopen de vakbonden een eensluidend, krachtig signaal te geven aan de politiek.

Het antwoord van politici verschilt vaak van stad tot stad en van land tot land. Zo lijkt de Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) een stuk opener te staan voor de komst van Uber dan zijn voorgangster Brigitte Grouwels (CD&V). "Uber hoort complementair te zijn aan de sector", herhaalde hij gisteren in La Libre Belgique, op voorwaarde dat Uber zich houdt aan de regels, zo benadrukte hij. De controles op Uber in Brussel gaan ook deze week voort.

"Maar net daar knelt het schoentje", zegt Moreels. "Uber houdt zich nu eenmaal niet aan regels, ook al is er - zoals in Brussel - een officieel verbod. Zolang er geen echte handhaving komt, kun je blijven controleren, zonder gevolg."

Smet stuurt in elk geval een waarnemer naar de vergadering vandaag. De komende maanden staat er ook overleg gepland binnen de sector.