Direct naar artikelinhoud

Onze economie wint het meest bij verloren EK

Het EK voetbal in Frankrijk geeft onze economie nu al een boost. En daar hoeft het niet bij te blijven. 'Het beste wat de Belgische economie kan overkomen, is een Europese titel voor Duitsland. Liefst na een onterecht gewonnen finale tegen onze Rode Duivels.'

Nog meer dan twintig dagen is het wachten voor in het Stade de France de eerste EK-bal aan het rollen gaat. Toch heeft het Europees kampioenschap nu al een economische impact. Met de ultieme oefenwedstrijden in aantocht vliegt alles wat zwart-geel-rood kleurt de deur uit. "We zien de EK-koorts elke dag toenemen", vertelt Baptiste Van Outryve, woordvoerder van Carrefour, de supermarktketen die een exclusieve sponsordeal sloot met de voetbalbond.

Ook de traditionele Panini-gekte neemt hand over hand toe. Bij Carrefour passeerden al 210.000 Panini-albums en 102 miljoen voetbalprentjes over de kassaband. En het einde is nog lang niet in zicht. Tegen het eind van Europees Kampioenschap hoopt de supermarktketen 400.000 boeken en 228 miljoen stickers aan de man te brengen. "Ook bij andere producten die niet meteen een link met voetbal hebben, zien we de verkoop pieken", vertelt Gino Van Ossel, marketingexpert aan de Vlerick Business School. "Zaken als chips, bier, frisdrank maar ook televisietoestellen bijvoorbeeld. En dan zijn er nog de fabrikanten die hun wagonnetje met allerhande promocampagnes slim aan het EK aanhaken."

Ook voor de horecasector komen er spannende tijden aan. Voetbal wordt bij uitstek in groep geconsumeerd en daar hoort traditiegetrouw de nodige vloeistof bij. Aan voorspellingen willen ze zich bij Horeca Vlaanderen niet wagen, maar de cijfers van het voorbije WK kunnen als basis dienen. Toen becijferde het onafhankelijke studiebureau Foodservice Alliance dat de achtste finale tussen de Rode Duivels en de VS de Belgische horeca een extraatje van 14 miljoen euro opleverde. "Ook deze keer verwachten we zeker voor de cafés een meerverkoop", zegt Gerrit Budts van Horeca Vlaanderen.

Al is er ook een gevaar verbonden aan de steeds ernstiger vormen aannemende Duivels-mania. "Er wordt in elke stad wel een groot scherm neergepoot", legt Budts uit. "En dat is niet altijd een goede zaak voor de plaatselijke horeca. Wanneer de bar op zo'n plein uitgebaat wordt door een of andere vzw hebben de cafés in de buurt daar niets aan."

Het EK zorgt dan wel voor een meerverkoop in bepaalde sectoren, de economische impact daarvan mag ook niet overschat worden. "Dit is voor ons een belangrijke periode, maar het EK is voor onze omzet lang niet zo bepalend als bijvoorbeeld de eindejaarsperiode", geven ze bij Carrefour toe.

Een EK wordt pas echt interessant op economisch vlak wanneer de Rode Duivels er de pannen van het dak spelen. Hoe verder de nationale elf doorstoten in het tornooi hoe meer gadgets, chips en bier verkocht worden maar vooral hoe beter dat is voor het consumentenvertrouwen. "We hebben als Belgen de voorbije maanden behoorlijk wat slecht nieuws over ons heen gekregen", legt Van Ossel uit. "Dat negatieve klimaat zet een rem op onze uitgaven. Een glansprestatie van onze nationale elf kan voor een ommekeer zorgen en onze gezamenlijke uitgaven doen stijgen."

Buitenspelgoal of onterechte penalty

Wanneer de Rode Duivels de finale halen, betekent dat voor ons land een concrete economische groei van 0,2 procent van het bruto binnenlands product, becijferde ING-econoom Philippe Ledent. Goed voor een bedrag van zo'n 800 miljoen euro. Ledent baseerde zich daarvoor op Frans onderzoek dat de economische impact van de Franse wereldtitel in 1998 onderzocht. "Toen had de overwinning tot drie maanden na de finale een positieve invloed op het consumentenvertrouwen."

Al hoeven vanuit economisch oogpunt niet per se de Rode Duivels het EK te winnen. Liever niet zelfs. "Een Duitse overwinning zou ideaal zijn", legt Van Ossel uit. "De Duitse economie is de grootste van Europa. Als daar het consumentenvertrouwen de hoogte in schiet, dan slaat ook in de rest van Europa de motor weer aan."

Helemaal ideaal wordt het wanneer de Mannschaft in de finale onze Rode Duivels verslaan. "Liefst na een onterechte penalty of een buitenspelgoal", maakt Van Ossel het nog wat erger. "Op die manier komen we als morele winnaars uit de strijd. Goed voor het consumentenvertrouwen en voor onze binnenlandse economie."