Direct naar artikelinhoud

De killer van de radio

Het personeel van Vlaams-Brusselse Media wil de kop van CEO Michel Tubbax. Te commercieel, een gebrek aan empathie en geen voeling met journalistiek, luidt het. Wie is de doodgraver van FM Brussel?

Echt gelukkig was de passage van Michel Tubbax in Terzake niet. FM Brussel kan niet opboksen tegen de concurrentie van de StuBru's en Radio Donna's van deze wereld beweerde hij. Dat die laatste zender zes jaar geleden al werd opgedoekt, was hem blijkbaar ontgaan. Dat hij in hetzelfde interview FM Brussel, de zender wiens doodsvonnis hij de avond voordien ondertekende, omschrijf als 'het ding' leverde hem ook al geen punten op.

De uitspraken van Tubbax lijken misschien details maar ze leggen de vinger wel heel precies op het tere punt van de CEO van de vzw Vlaams-Brusselse Media (VBM). "Michel is een cijferman. Een heel straffe trouwens. Maar zijn media-ervaring beperkt zich tot de commerciële en financiële kant van het verhaal. Van journalistiek heeft hij geen kaas gegeten", klinkt het bij mensen die de voorbije jaren in verschillende hoedanigheden met hem samenwerkten. Hun conclusie is glashelder maar keihard: "Michel is gewoon niet de juiste man op de juiste plaats."

Nochtans leek het zeven maanden geleden geen vreemde bocht toen Tubbax (59) naar voor werd geschoven als nieuwe CEO van VBM, de vzw die Brussel deze week, tvbrussel, brusselnieuws.be en FM Brussel overkoepelt. De man heeft om te beginnen een CV om u tegen te zeggen. Tubbax draaide jaren mee in de reclamesector en maakte jobsite Stepstone tot een succes. "Bovendien liet het headhuntersbureau dat we inschakelden in de zoektocht naar een nieuwe CEO er geen twijfel over bestaan", klinkt het bij een lid van de raad van bestuur. "Tubbax was met voorsprong de beste kandidaat."

Ook de wittebroodsweken van de nieuwe CEO verliepen, zoals dat met wittebroodsweken hoort, voorspoedig. "Hij wierp zich met veel enthousiasme op zijn nieuwe taak", klinkt het op de redactievloer van Brussel deze week en brusselnieuws.be. "Hij beet zich vast in ingewikkelde dossiers als dat van de Brusselse cultuurcommunicatie, terwijl hij dat als CEO niet hoefde te doen."

Geen band met Brussel

Maar amper een paar maanden later staat het huwelijk op springen en eist het personeel het ontslag van hun CEO. "Tubbax kijkt alleen naar cijfers en spreadsheets", laten ze weten. Tubbax hanteert volgens zijn personeel een puur commerciële logica en heeft de voorbije dagen blijk gegeven van een totaal gebrek aan journalistieke feeling. En dat had de raad van bestuur die hem aanstelde eigenlijk kunnen weten, beweert wie al eerder met Tubbax samenwerkte. "Michels grote kwaliteit is zijn neus voor commerciële deals", vertelt een reclamemaker. "Maar met het creatieve aspect heeft hem nooit aangesproken. Hij wou vooral verkopen. De kwaliteit van onze campagnes deed er niet zoveel toe." Net daardoor liep de relatie met de creatieve reclamemakers heel erg stroef. Net zoals die met de journalisten nu.

Dat Tubbax niet echt blijk geeft van een groot talent voor empathie helpt daarbij niet. Toen deze week, bij de voorstelling van de plannen, een redactielid in tranen uitbarstte, meldde Tubbax haar geërgerd dat ze zijn presentatie verstoorde.

Niet alleen met de journalistiek ontbreekt een band. Ook die met Brussel blijkt heel broos te zijn. "Tubbax is sowieso geen grote cultuurliefhebber en heeft ook weinig met de leefwereld van de Vlaamse Brusselaar. Hij woont in Grimbergen en zoekt zijn vertier eerder in Antwerpen. Dan weet je dat het moeilijk wordt om een groep gepassioneerde Brusselse journalisten voor je te winnen."

Toch vindt wie de man kent dat hij nu wel heel hard wordt aangepakt. "Ik vrees dat het personeel op de verkeerde man schiet", klinkt het bij een Roularta-topman. "Michel is in dit scenario niet meer dan een huurling die perfect uitvoert wat zijn raad van bestuur hem opdraagt."