Direct naar artikelinhoud

Sp.a pleit voor stiltewagons en 'trainmiles'

Schaf de eerste klasse af, voer stiltewagons in en laat reizigers 'trainmiles' verzamelen. Dat stelt sp.a voor in haar toekomstplan voor het spoor.

De nieuwe baas van de NMBS is nog niet bekend, maar oppositiepartij sp.a lanceert alvast een toekomstplan om de opvolger van Jo Cornu te inspireren. Kamerleden David Geerts en Meryame Kitir (sp.a) stelden gisteren een plan voor dat het spoor met 20 procent moet doen groeien tegen 2020.

Ten eerste pleit sp.a voor meer comfort. Terwijl u op het perron staat te wachten op de trein, moet u via een app kunnen checken in welke wagons er nog vrije plaatsen zijn. Mensen die rustig willen werken of lezen, moeten zoals in Nederland kunnen kiezen voor een stiltewagon. Het verschil tussen eerste en tweede klasse wordt afgeschaft.

Daarnaast wil sp.a een systeem van 'trainmiles' invoeren, vergelijkbaar met de airmiles in de luchtvaart.

Om dat te financieren wil sp.a onder meer Infrabel en NMBS en het hr-bedrijf laten samensmelten tot één groot spoorbedrijf. De regering moet ook snoeien in het waterhoofd van de NMBS. "De NMBS telt 435 kaderleden die meer dan 150.000 euro per jaar verdienen. Dat kan een pak efficiënter", aldus Geerts.