Direct naar artikelinhoud

EU: 'Uber is wél een taxi'

Door een oordeel van het Europees Hof van Justitie kunnen overheden taxi-app Uber nu ook verplichten om vergunningen en licenties aan te vragen.

Uber is een deel van de transportsector en geen elektronische bemiddelingsdienst, zo heeft het Europees Hof van Justitie gezegd. Dat betekent dat overheden Uber kunnen verplichten om de taxivergunningen en licenties aan te vragen die andere taxidiensten ook nodig hebben, stelt advocaat-generaal Maceij Szpunar.

Het oordeel van de advocaat-generaal kwam er naar aanleiding van een zaak die een groep taxichauffeurs uit Barcelona had aangespannen. Uber is volgens het Hof van Justitie geen pure bemiddelingsdienst omdat de chauffeurs zonder het platform geen werk zouden hebben.

Verouderde wetten

"Er is eerder sprake van het organiseren en beheren van een volledig systeem voor stedelijk vervoer op aanvraag.'" De rechters van het hof in Luxemburg volgen adviezen van de advocaat-generaal veelal.

Het oordeel zal goed vallen bij de traditionele vervoersaanbieders, die in tal van Europese steden de concurrentie voelen van de taxidienst. De Spaanse chauffeurs hadden vooral bezwaar tegen Uberpop, waarbij in principe iedereen met een auto ritjes kan verzorgen. Als de rechters het advies overnemen, wordt dat waarschijnlijk verboden in de EU.

Uber liet in een reactie weten het oordeel van het hof af te wachten. Als ze dan toch beschouwd worden als een transportbedrijf, dan zou dat niet veel veranderen, want dat gebeurt al in de meeste EU-landen, zegt een woordvoerder. "Wel zou het een ondermijning zijn van de hervorming van verouderde wetten die miljoenen Europeanen ervan weerhouden om met een druk op de knop een taxirit te kunnen bestellen.''