© Kioni Papadopoulos

VLM zet stap dichter bij doorstart

Luchtvaartmaatschappij SHS Antwerp Aviation werkt aan steeds concretere plannen voor een doorstart van het failliete VLM. Daarover bericht De Tijd. Navraag bij het bedrijf leert dat het op een vliegvergunning van de overheid wacht en intussen werkt aan een werfreserve, ook voor piloten van grotere toestellen zoals de Airbus A330.

De hoop bij velen dat het oudste Belgische luchtvaartmerk VLM opnieuw zal de lucht in zal gaan, neemt zienderogen toe. Koper SHS Antwerp Aviation lanceerde zopas een nieuwe website en Facebookpagina voor VLM. Daarop valt te lezen dat het op zoek is naar personeel.

Opvallend is dat het niet enkel gaat om personeel voor de Fokker 50, de oudere toestellen waar VLM tot nog toe mee vloog, maar ook om personeel voor Fokker 70’s en zelfs de Airbus A320 en A330. Op Facebook valt te lezen dat de Fokker 50 eind dit jaar van start zou gaan met de Fokker 70 en de Airbustoestellen zouden volgen in 2017-2018.

Telefonisch wordt die timing voorlopig niet bevestigd. “Voor we van start kunnen gaan, hebben we eerst onze AOC nodig, de vliegvergunning. Dat dossier is volledig en hebben we enkele weken geleden ingediend. We weten niet hoe lang het nu gaat duren”, zegt woordvoerder Yves Panneels. De zoektocht naar personeel dient volgens Panneels voor een werfreserve. “Wel is het zo dat er al vijftien mensen in loondienst zijn”, stelt hij nog.

Online valt nog te lezen dat er kapiteins en officieren worden gezocht voor vluchten tussen België en Europese landen. De grotere toestellen dienen mogelijk voor verbindingen met China. Marcel Buelens, CEO van de luchthavens in Antwerpen en Oostende, liet vorige maand aan Het Laatste Nieuws verstaan dat VLM onder meer denkt aan vluchten tussen tussen Oostende en secundaire Chinese steden, dus niet Shanghai of Peking.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER