Direct naar artikelinhoud

Niemand is veilig voor Adidas

Twee strepen van H&M lijken te veel op drie strepen van Adidas. De Zweedse kledingwinkel mag in de Benelux geen kleren meer verkopen met een dubbele verticale streep over de mouw of de broekspijp, heeft een Nederlandse rechter bepaald.

Consumenten zouden de twee strepen van H&M kunnen verwarren met de drie verticale strepen die Adidas voor het eerst in 1971 registreerde als merk. Dat Adidas witte en zwarte trainingspakken maakt en de dubbel gestreepte H&M-kleding kleurrijk was maakt volgens de rechtbank niet uit.

Als een roofvogel loert Adidas op merken die drie parallelle strepen in hun ontwerp opnemen. Maar ook ontwerpers die denken aan de juristen van Adidas te ontkomen door kleding met twee of vier evenwijdige strepen te ontwerpen zijn niet veilig voor de juristen van het sportmerk. H&M is niet de eerste kledingwinkel die in de problemen komt door een dubbele streep. Ook de sportkleding van Marca Mode, C&A Nederland en Vendex KBB werd om die reden doelwit van Adidas. Deze winkelketens schikten eerder met de Duitse schoenen- en kledingfabrikant om een gerechtelijke veroordeling voor te zijn.

Territoriumdrift

Heeft het loerende Adidas eenmaal beet, dan laat het niet meer los. De strepen-kledinglijn van H&M dateert namelijk al uit de jaren 90. De eerste rechtszaak tussen Adidas en H&M over deze kleding speelde in 1997. Na een hoger beroep, twee zaken bij de Hoge Raad en eentje bij het Europese Hof van Justitie is het finale vonnis nu geveld door een rechtbank in Den Haag. Al die jaren weigerde H&M Adidas te beloven dat het geen kleding meer zou verkopen met dubbele strepen.

Het verkoopverbod geldt voor de volledige Benelux maar volgens Dieter Delarue, advocaat intellectuele eigendom bij Van Innis & Delarue, is de impact nog een stuk groter. "Eenmaal je een veroordeling voor één bepaald territorium op zak hebt, kan dat als bewijslast voor een gelijkaardige zaak in een ander land dienen. Bovendien moet een keten als H&M het hebben van de verkoop van grote volumes. Ze verkopen liefst in zoveel mogelijk landen exact dezelfde kledij. Ze zullen echt niet alleen voor de Benelux kleren zonder strepen maken. De kans is groot dat we de twee strepen waar het nu om gaat, wereldwijd niet meer terug zullen zien."

De territoriumdrift van Adidas neemt soms bizarre vormen aan. Dat het Duitse bedrijf in de afgelopen twaalf maanden klaagde over verticale strepen van modeontwerper Marc Jacobs, winkelketen Forever 21 en schoenenmerk Puma, is nog te begrijpen. Maar dat ook voetbalclub FC Barcelona een jaar geleden een boze brief van Adidas ontving is minder goed uit te leggen. De Spaanse voetbalclub wilde zijn gestreepte voetbalshirt als merk laten registreren in de Verenigde Staten, maar dat vond Adidas niet kunnen. Een paar maanden later richtte Adidas zijn pijlen op automerk Tesla, dat de E in zijn naam schrijft met drie horizontale strepen. Adidas keurde de geplande merchandise van het automerk niet goed. Zowel FC Barcelona als Tesla heeft inmiddels de aanvraag voor het beeldmerk met de gewraakte strepen ingetrokken.

Is de verdediging van het merk Adidas te militant? Forever 21, dat inmiddels een paar robbertjes met Adidas heeft uitgevochten, vindt van wel. Het kledingmerk klaagde Adidas dit jaar aan, omdat het geen zin meer heeft behoedzaam om te gaan met strepen en "de pestkop te betalen om met rust gelaten te worden".

Merkenrechtdeskundige Bas Kist snapt de gedachte achter het felle gedrag van Adidas. "De drie strepen zijn hun belangrijkste herkenningspunt. Als ze niet telkens tonen dat ze willen optreden verwatert het merk en zijn de strepen ineens overal." Kist ziet een vergelijkbaar beleid bij bijvoorbeeld Apple, dat er een queeste van maakt logo's met appels aan te vechten. "Adidas moet de markt bang maken. Ook al hebben ze soms juridisch geen poot om op te staan."