Direct naar artikelinhoud

Banken binden klanten met woonkrediet op maat

In de strijd om klanten en rendement schakelen steeds meer banken over op een nieuwe strategie voor woonkredieten. Een krediet op maat van de individuele klant, om het shoppen tussen banken te stoppen.

Wie een huis of appartement wil kopen, kent het fenomeen: bij de bank een rentetarief vragen en met dat voorstel de boer opgaan en vergelijken met andere banken. Als het van die banken zelf afhangt, zal dat shoppen straks tot het verleden behoren.

Deze week nog presenteerde BNP Paribas Fortis op zijn investeerdersmeeting een strategie voor een selectiever beleid op woonkredieten. Door de lage rente staat de rentabiliteit al enige tijd onder druk, de marges zijn klein. Zeker in een competitieve markt als België. Om te vermijden dat een klant wegloopt, wil BNP zijn systemen verfijnen. Daarbij zal de bank naast de klassieke indicatoren, zoals inkomen en kredietwaardigheid, ook andere parameters hanteren. Welke dat zijn, blijft bedrijfsgeheim.

Geen standaardtarief

Hans Mariën van BNP Paribas Fortis: "We gaan ons beoordelingssysteem verfijnen om twee doelstellingen te verzoenen: zoveel mogelijk bestaande en nieuwe klanten een persoonlijk en competitief aanbod doen en tegelijk het beheer van de risico's en de marges optimaliseren.

"In het verleden was het vaak zo dat je als klant een standaardtarief kreeg, en dat werd gepercipieerd als een soort openingsbod. Met ons verfijnder systeem willen we meteen een competitief voorstel doen, en zo de klant aan ons binden."

Dat dit leidt tot een zekere segregatie tussen de betere profielen en de minder gegoeden, is logisch. Al was dat vroeger in de feiten ook al zo, alleen wordt het nu iets tastbaarder.

Viviane Huybrechts van KBC beaamt. "De tarieven voor woningkredieten weerspiegelen enerzijds het risicoprofiel en anderzijds ook de relatie met de klant."

Die wedren naar financieel interessante klanten is al enige tijd aan de gang. "Het woonkrediet is voor Belfius een sleutelmoment in de uitbouw van een duurzame bancaire relatie", zegt woordvoerster Ulrike Pommée. Belfius biedt al langer dergelijke geïndividualiseerde voorstellen aan, met succes. "Deze aanpak resulteerde in twee jaar in een toename van onze hypothecaire kredietverlening met meer dan 40 procent."

Die wedren heeft al geleid tot nervositeit bij de Nationale Bank, die als toezichthouder de banken sommeert om voorzichtiger te zijn in het verlenen van kredieten. De NBB is bevreesd voor een implosie van de huizenmarkt, waarbij slechte kredieten het financiële systeem zouden aantasten.