Direct naar artikelinhoud

Een weekje wennen voor nieuwe studenten

Een week lang kennismaken met de universiteit. Zo'n freshers' week maakt deel uit van de aanbevelingen van een werkgroep die zich aan de KU Leuven heeft gebogen over de hervorming van het academiejaar. 'We beginnen nu te bruusk aan het academiejaar.'

Ze moeten er informatie over hun studieprogramma krijgen en kennismaken met medestudenten en docenten. In Engeland en Nederland bestaat de freshers' weekvoor nieuwe studenten al langer. In de week voor de start van het academiejaar, als de hervorming doorgaat mogelijk al eind augustus, kunnen er introductiedagen komen voor alle nieuwe studenten. Zowel bachelor- als masterstudenten als zij-instromers moeten zo de universiteit beter leren kennen, stelt een speciale werkgroep van de KU Leuven in het eindrapport over de hervorming van het academiejaar.

Studenten moeten daardoor vooral sneller aan het werk gaan. "Docenten komen er momenteel moeilijk aan toe om hun studenten van bij het begin te activeren", klinkt het. "Op die manier gaat er in de beginweken van het jaar veel kostbare tijd verloren." Rector Luc Sels geeft aan dat er nog geen beslissing is genomen. "Persoonlijk vind ik het idee van een freshers' week zeer goed."

Het voorstel maakt deel uit van het eindrapport over een hertekend academiejaar. De grote lijnen daarvan raakten eind september al bekend: zo zou het academiejaar vanaf 2022-2023 enkele weken vroeger, begin september, moeten starten. Ook moet het tweede semester eind mei of begin juni eindigen. Herexamens vinden plaats voor de vakantie, zodat studenten in de zomer echt vrij hebben.

Toch is lang niet iedereen binnen de KU Leuven overtuigd. Verschillende faculteiten willen bijvoorbeeld de examens in september behouden. Er zal zeer waarschijnlijk volgende maand een stuurgroep hierover worden opgericht.

Blokperiode

De freshers' week is niet het enige ingrijpende voorstel. Zo mag de blokperiode op de schop en zou er in die weken ook ruimte moeten zijn voor onderwijs- en leeractiviteiten. Verder zouden er na het einde van het tweede semester, vooral in de maand juni, vijf of zes weken moeten worden vrijgehouden. Niet-geslaagde studenten krijgen er extra begeleiding en mogen dan herkansen. Wie niet op zijn plaats zit, wordt in deze periode naar een andere opleiding geheroriënteerd. Getalenteerde studenten zullen extra verdiepende leerstof krijgen.

Zo een vernieuwing zou betekenen dat het academiejaar voor de meeste studenten blijft doorgaan, ook als zij geslaagd zijn. "Mits een stevige en duidelijke organisatie is de meerwaarde van zo'n dergelijke afgebakende periode duidelijk groot voor de universiteit: intern met het oog op werking en organisatie van het onderwijs, naar buiten uit als extra troef om nieuwe studenten aan te trekken", luidt het rapport.

Alles hangt volgens de werkgroep samen met activerende werkvormen, zoals probleemoplossend leren of flipped classrooms, waarbij studenten de leerstof online ontdekken en er in de les verder op ingaan. Tot de helft van de vakken in een semester zouden beoordeeld kunnen worden via permanente evaluatie. Het zou beter gemotiveerde studenten hogere slaagkansen moeten opleveren.

Het is maar de vraag of er zo kan worden gewerkt met grote groepen studenten. De KU Leuven zou fors moeten investeren. "Het gaat inderdaad een behoorlijke investering zijn", zegt Sels. "Maar we zullen pas inzicht krijgen in de kosten als de stuurgroep is begonnen."