Direct naar artikelinhoud

Studio 100 helpt start-up voor goede doelen

Door online te shoppen kan je met Trooper nu ook geld inzamelen voor verenigingen die je wil steunen. Studio 100 investeert in de nieuwe start-up.

Het idee achter Trooper is vrij simpel: telkens je online koopt bij een van de meer dan 100 aangesloten winkels, stort die winkel een percentage van de aankoopsom door naar een bij Trooper aangesloten vereniging die je eerst gekozen hebt. Dat kan de lokale scoutsvereniging zijn, een sportclub of de amateurtoneelvereniging. Zo kunnen ze extra centen binnenhalen voor hun werking.

Trooper was al een tijdje aan het proefdraaien, maar wil nu Vlaanderen veroveren. Daarvoor rekent de start-up op Studio 100, het bedrijf achter de Plopsaparken en K3. De oprichters van Trooper en Studio 100 nemen elk de helft van de aandelen in de joint venture.

Er zijn al verenigingen die met Trooper werken. De best scorende zamelde in enkele maanden 1.500 euro in. Bij de andere in de top tien gaat het om enkele honderden euro's. "Je ziet dat het werkt", zegt Elisabet Lamote, die samen met Jan Dejonghe en Klaas Olbrechts de start-up oprichtte. "We hopen dat Trooper zo het verenigingsleven kan dynamiseren met miljoenen euro's, zodat die nog beter kunnen werken", zegt Bourlon.