Direct naar artikelinhoud

Koen Verwee: 'Adblockers op internet zijn diefstal'

'Adblockers beschouwen wij als een stuk diefstal van inkomsten.' Koen Verwee, CEO van De Persgroep Publishing, maakte gisteravond in Terzake duidelijk dat hij zich stoort aan software waarmee advertenties op internet kunnen worden geblokkeerd.

Wie de website van het Duitse Bild met een adblocker bezoekt, heeft voortaan twee opties: de software uitzetten of 2,99 euro per maand betalen om de meeste advertenties te verwijderen. Wie dat niet doet, kan de site vanaf volgende week niet langer bezoeken.

Ook in Vlaanderen kijken media met lede ogen toe hoe adblockers hun advertentie-inkomsten doen dalen. Volgens Amerikaanse cijfers gebruikt nu al 12 procent van de Belgische internetsurfers adblockers.

"Wij beschouwen die als een stuk diefstal van inkomsten", zei Koen Verwee, CEO van De Persgroep Publishing, gisteravond in Terzake. "Vooral voor het verspreiden van gratis informatie: dan zijn reclame-inkomsten de enige inkomsten die we hebben. En die hebben we nodig om onze onlinejournalisten te betalen."

Verwee verwijst naar een website als die van Het Laatste Nieuws, waar alle nieuwsberichten gratis worden aangeboden. Daar is elke opbrengst mooi meegenomen. "Al valt dat op de totale inkomstenpot wel mee: dan praat je over ongeveer 10 procent", stelde Verwee. "Maar dan heb je het wel over het deel dat aan het groeien is, want je ziet een verschuiving van papieren naar digitale advertenties."

Afpersing

Er bestaat een tussenweg. Met whitelisten bepaalt de adblocker dat bepaalde reclame op sites wél wordt getoond. Vaak moeten die bewuste websites daarvoor betalen. "Chantage", vindt Verwee. "Dat is een soort van losgeld dat je dan moet betalen om je reclame toch toonbaar te maken. Ik denk dat dat frauduleus is."

Peter Vandermeersch, hoofdredacteur van het Nederlandse NRC, trad Verwee bij. "Dat is een soort afpersingsmechanisme", zei Vandermeersch. "Kleine spelers die niet willen meespelen, worden geblokt. Anderen worden doorgelaten. Daarvoor zal ooit een juridisch precedent moeten komen."

In Vlaanderen is nog geen sprake van het model dat Bild heeft ingevoerd. Maar Verwee denkt op termijn wel te moeten streven naar een nieuw contract met de surfer. "Dat kan onder de vorm van algemene voorwaarden", denkt hij. "Daarin bieden we de surfer heel wat gratis nieuws, en zullen we de verhouding tussen reclame en inhoud goed managen. In ruil daarvoor moet je ons toestaan om reclame te tonen."