Exclusief: wereldpremière van Jaguar I-Pace in Los Angeles

Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Er gaat bij wijze van spreken geen dag voorbij zonder dat Jaguar of Land Rover uitpakt met een nieuwigheid die ertoe doet. Op het autosalon van Parijs betrof het de Land Rover Discovery, in Los Angeles wordt het doek gehaald van de eerste elektrische aangedreven SUV van Jaguar. De lancering van de I-Pace is gepland voor 2018.

Jaguar onder stroom

Sinds de overname van LandRover/Jaguar door de Indiase autogroep Tata gaat het de Engelse zustermerken voor de wind. Het gamma is fors uitgebreid, de omzet stijgt spectaculair en de winstresultaten overtreffen de verwachtingen.

Op de voorbije Mondial de l’Automobile waren nog alle ogen gericht op de nieuwe LandRover Discovery, in Los Angeles steelt de Jaguar I-Pace de show. Het gaat weliswaar om een concept car maar de lancering van het seriemodel van de elektrisch aangedreven SUV is gepland voor 2018.

Kandidaat-kopers moeten dus nog even geduld oefenen, en dat wordt geen gemakkelijke opgave. Want de Jaguar I-Pace is een geweldige eyecatcher: hij vertoont het silhouet van een supercar en combineert volgens de constructeur de prestaties van een sportwagen met de veelzijdigheid van een SUV met vijf zitplaatsen.

Jaguar laat weten dat de nieuwkomer over een theoretische actieradius van 500 km beschikt, trek daar zo’n 10 à 20 procent van af en je komt uit op een aanvaardbaar rijbereik. Door de nieuwe EV-architectuur konden de ontwerpers en ingenieurs van Jaguar hun creativiteit de vrije loop laten en dat heeft zijn vruchten afgeworpen: de Jaguar I-Pace neemt minder plaats in dan een klassieke SUV en biedt meer plaats aan inzittenden en bagage dan modellen uit het hogere segment. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29 zet hij nieuwe maatstaven in de categorie van de SUV’s.

Jaguar I-Pace
Jaguar I-Pace© /

Het interieur is uitgerust met hoogtechnologische snufjes en er wordt gebruikgemaakt van hoogwaardige materialen. Dankzij de lichte, dunne zetels en de ‘Sports Command’-rijpositie heb je de indruk in een sportwagen onderweg te zijn.

Director of Design Ian Callum toont zich in de wolken: “In vergelijking met andere elektrisch aangedreven auto’s neemt de I-Pace een aparte plaats in. Hij is de voorbode van de volgende generatie elektrische wagens, met een toekomstgericht design – het product van authentiek Jaguar DNA – gecombineerd met Engels vakmanschap.”

Revolutionair concept

Jaguar I-Pace
Jaguar I-Pace© /

Of het productiemodel dat in 2018 van de band loopt sterk zal verschillen van de concept car in Los Angeles? Ian Callum: “De I-Pace is een revolutionair concept dat niettemin een vrij getrouwe voorafbeelding is van het seriemodel dat straks in het straatbeeld te zien zal zijn. De I-Pace is een sierlijke en krachtige SUV met vijf zitplaatsen met zero-uitstoot. Hij leidt bovendien een nieuw tijdperk in voor Jaguar, er is geen weg terug. Wil Jaguar een vooraanstaande plaats in de autowereld van morgen blijven bekleden, moeten wij ook op het vlak van elektromobiliteit een pioniersrol vervullen. De I-Pace is een eerste grote stap in die richting maar zeker niet de laatste.”

Op de hoofdkwartieren van de Duitse premiummerken is de speeltijd voorbij. Jaguar wordt plots een te duchten concurrent in segmenten die Audi, BMW, Mercedes en Porsche tot nog toe als hun speeltuin beschouwden en die hun bovendien schitterende winstmarges opleveren. Die tijd is definitief voorbij. Temeer omdat de nieuwe koersverhoudingen tussen het Engelse pond en de euro producten made in England plots ook financieel interessant maken. Omgekeerd worden luxeauto’s made in Germany fors duurder op de Engelse markt die nog altijd een zeer belangrijk afzetgebied is voor de Duitse automerken.

Zonder motor meer speelruimte voor designers

De I-Pace geeft niet alleen de indruk een sportwagen te zijn, hij komt ook zeer sportief uit de hoek. Oordeel zelf. Elektromotoren op de voor- en achteras leveren een gecombineerd vermogen van 400 pk en een trekkracht van 700 Nm die meteen beschikbaar is. Dat garandeert prestaties die menige sportscar in verlegenheid brengt. Daarenboven beschikt hij standaard over vierwielaandrijving wat de grip op de weg én de veiligheid ten goede komt, in alle weers- en rijomstandigheden. Het lage zwaartepunt in combinatie met de gesofisticeerde ‘double wishbone’-ophanging vooraan en Integral Link-ophanging zorgt voor het typische, geraffineerde Jaguar-rijgedrag dat kan wedijveren met zijn Duitse concurrenten. Dankzij de mix van aanraakschermen, capacitieve schakelaars en tactiele analoge bediening kan de bestuurder de informatie aan boord gemakkelijker en efficiënter beheren.

Elektrische aandrijving is een nieuw gegeven voor Jaguar. De manier waarop de ingenieurs en designers de uitdaging zijn aangenaam en de vertaling die zij hebben gegeven aan de nieuwe mogelijkheden dwingen groot respect af. Al bij al zijn Jaguar en Land Rover nichemerken in vergelijking met Auidi, BMW of Mercedes, die over een veel ruimer R&D-budget beschikken. Geld alleen is niet zaligmakend, dat blijkt nog maar eens.

Over de aanpak van Jaguar zegt Ian Callum het volgende: “Elektrische aandrijving biedt tal van voordelen, een auto zonder conventionele motor biedt designers ook letterlijk meer ruimte om hun creatieve ideeën om te zetten. Het revolutionaire van het I-Pace concept zit hem in het sportieve ‘cab-forward’-profiel, niet in de designtaal. Doordat de designers vooraan geen plaats moeten voorzien voor een grote benzine- of dieselmotor, kan de cabine naar voren worden geplaatst, kan de wielbasis worden verlengd en de overhangen korter gemaakt. Dat levert een coupéachtige daklijn op. De cabine zit laag tussen de sierlijke bumpers wat het koetswerk een snelle, versmallende taille geeft. De dynamische vorm van de ruiten accentueert de sportwagenlook. Het cab-forwarddesign wordt extra beklemtoond door de scherpe hoek van de voorruit en het sterk gebogen glas, dat overloopt in een lage motorkap in de stijl van een supercar.”

Jaguar I-Pace
Jaguar I-Pace© /

Hij verwijst verder naar de verzonken deurgrepen die pas uitklappen wanneer ze nodig zijn. Detailverbeteringen die de luchtweerstand verminderen én uiteindelijk ook het verbruik.

De I-Pace Concept laat ook zien hoeveel interieurruimte het cab-forwarddesign en de elektrische aandrijving oplevert. Ian Callum: “Door het cab-forwarddesign zit de bestuurder meer naar voren en beschikken de passagiers op de tweede rij over meer beenruimte. Er komt ook meer ruimte vrij voor de bagage, de I-Pace beschikt over 530 liter kofferruimte.”

De bestuurder en passagiers zitten in de I-Pace lager dan in een conventionele SUV, door de ranke zetels zitten de heupen lager ten opzichte van de hielen. Deze zogenaamde ‘Sports Command’-rijpositie versterkt het sportwagengevoel. De bestuurder beschikt ook over een veel beter overzicht over de auto en de weg.

Het royale interieur valt op zodra de bestuurder de deuren opent. Die ziet de volledige breedte van de vlakke vloer, het instrumentenpaneel zit laag en de eenvoudige horizontale lijnen en minimalistische knoppen helpen de grootte van het interieur te benadrukken.

Moeilijke opdracht tot een goed einde gebracht

Jaguar wilde met de I-Pace een performante SUV ontwikkelen die ruim, sportief en gebruiksvriendelijk is. De ingenieurs en het designteam rond Ian Callum hebben die opdracht op een voorbeeldige wijze concrete gestalte gegeven. Alhoewel we te maken hebben met een compacte SUV biedt hij veel binnen- en bagageruimte. Maar bovenal ziet hij verduiveld sexy uit. Op voorwaarde dat Jaguar erin slaagt om van de I-Pace ook een digitale auto te maken, voorspel ik hem een succesvolle toekomst. Mijn hart heeft-ie alvast gestolen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content