Direct naar artikelinhoud

'Wielrennen is weer hot'

Stilletjes heeft de koers haar dopingimago losgelaten. Vandaag is wielrennen bij de vijf grootste sporten van de wereld. Dat zegt Jerome Bouchat van studiebureau Nielsen Sport in Brussel.

In opdracht van Hansgrohe, de cosponsor van Bora en dus een van de betaalheren van Peter Sagan, deed Nielsen Sport onderzoek naar de commerciële waarde van de wielersport.

"Doping is lang heel slecht geweest voor het wielrennen. De problemen zijn nu veel minder groot dan tijdens de grote schandaaljaren rond Lance Armstrong", meent Bouchat. Hij wijst op de terugkeer van Duitsland. "Duitse media hebben het wielrennen tien jaar lang geboycot. Nu zijn ze terug."

Veel meer dan de terugkeer van Duitsland is het wielrennen doorgebroken als mondiale sport. Bouchat: "Er wordt gekoerst in Australië, in de VS, straks ook weer in China. De internationale impact van het wielrennen is veel groter geworden. Voetbal is een wereldsport en Real Madrid is dan de grootste ploeg. Maar Real, dat is in Madrid. Wielrennen is overal."

De samenwerking van de internationale wielerunie UCI met het Chinese Wanda Sports vindt Bouchat veelbetekenend. Of neem Fly Emirates, dat via de nieuwe Bahrein-ploeg de stap naar de wielersponsoring zette.

En nu is het tijd voor de volgende stap, zegt Bouchat: een goede marketingstrategie.