Direct naar artikelinhoud

Al 650.000 programma's bekeken op VTM.be

De beslissing van VTM om het gros van haar programma's gratis online aan te bieden op haar website, is een succes. Na vier weken zijn er al 650.000 programma's bekeken.

VTM zette deze zomer alle afleveringen van Familie en Met vier in bed online op haar website. Hoewel er nauwelijks ruchtbaarheid aan gegeven werd, werden die uitzendingen 185.000 keer bekeken. Een succes dat VTM aanzette om bij de start van het nieuwe tv-seizoen meteen 90 procent van haar programma's online te plaatsen.

Een beslissing die aan de vraag van vele kijkers beantwoordt, blijkt na vier weken. De programma's zijn nu al 650.000 keer bekeken op vtm.be of via de VTM-app op smartphone of tablet.

Het populairste programma is Familie, gevolgd door Buurtpolitie en Met vier in bed. De wekelijkse programma's Amateurs en Het lichaam van Coppens staan op plaats vier en vijf. Individuele cijfers over die programma's wil VTM niet geven.

Om de programma's online te kunnen bekijken, moet je je als kijker registreren. 151.000 kijkers hebben dat nu al gedaan, een pak meer dan VTM had verwacht. Door die registratie bezit VTM meteen ook een pak gegevens over wie online kijkt, wat nuttige informatie is voor de zender en de adverteerder. Zij weten nu perfect wie naar de niet-doorspoelbare korte spotjes voor en tijdens de programma's kijkt.

De online-kijkers blijken ook erg jong te zijn. 70 procent van de gebruikers is tussen 13 en 34 jaar, een voor adverteerders aantrekkelijke doelgroep.

Het favoriete moment om VTM-programma's in te halen blijkt 's middags tussen 12 en 13 uur te zijn, tijdens de middagpauze, en 's avonds tussen 19 en 22 uur.