Direct naar artikelinhoud

Sluiting Opel Antwerpen wenkt

De Vlaamse regering en de vakbonden van Opel Antwerpen kwamen gisterennamiddag, enkele uren na het nieuwe onheilsbericht, bijeen. Zij vragen dringend meer tekst en uitleg van Magna en RHJ.

Het businessplan telt volgens Format 25 pagina’s en heet ‘Projekt BEAM-Zukunftsplan Opel 2014’. Het zou op 17 juli in Berlijn aan de toplui van General Motors, het Amerikaanse moederbedrijf van Opel, en de Duitse regering zijn voorgelegd. Volgens het zakenblad plant Magna 10.560 banen te schrappen bij Opel in Europa. Dat zijn er ruim duizend minder dan waarvan eerder sprake was. Antwerpen zou daarbij het grootste slachtoffer zijn, met een schrapping van 2.321 banen en een sluiting van de fabriek in maart 2010. In de Duitse fabrieken zouden 3.045 banen verloren gaan: 2.045 in Bochum, 717 in Rüsselsheim en 283 in Kaiserslautern. De Engelse Vauxhallfabrieken zouden bijna 1.200 jobs moeten inleveren: 830 in Ellesmere Port en 354 in Luton. Magna zou vanaf 2011 winst willen zien bij Opel (346 miljoen voor belastingen), na forse verliezen in 2009 (1,977 miljard euro) en 2010 (1,583 miljard euro). Nog volgens het businessplan zou de autoproductie van 1,25 miljoen wagens het komend jaar tegen 2014 toenemen tot jaarlijks meer dan 1,6 miljoen. Tegen 2014 wil Magna 566 miljoen euro investeren in Rusland. Rudi Kennes, ABVV-vakbondsafgevaardigde bij Opel Antwerpen, kent het document niet. “Het is niet besproken met de Magnadelegatie tijdens hun bezoek aan onze fabriek. Een sluiting is volstrekt onaanvaardbaar. Niet alleen voor ons, maar voor de Europese ondernemingsraad. We zullen dat met alle middelen bevechten.” Vorige week lekte uit dat ook RHJ, rivaal van Magna, van plan is om Opel Antwerpen in maart te sluiten, mocht de Brusselse holding erin slagen Opel over te nemen.

Test voor Vlaamse regering

Op een coördinatievergadering van de Vlaamse regering en de vakbonden is gisterennamiddag afgesproken dat de komende uren de nodige contacten gelegd zullen worden met Magna en Ripplewood - het Amerikaanse bedrijf achter RHJ - om meer tekst en uitleg te krijgen over hun plannen. Dat wordt meteen een belangrijke test voor de nieuwe Vlaamse regering. Aan de vergadering namen minister-president Kris Peeters, minister van Innovatie en Overheidsinvesteringen Ingrid Lieten en minister van Werk Philippe Muyters deel.Eerder maakte GM officieel bekend dat het voor de overname van Opel alleen nog onderhandelt met Magna en RHJ. Het bod van het Chinese BAIC wordt dus opzijgeschoven. "We zijn overeengekomen diepgaande besprekingen voort te zetten met Magna en RHJ om de toekomst van Opel veilig te stellen", zegt GM-onderhandelaar John Smith in een summier persbericht. De Duitse regering en de vier Duitse deelstaten met Opelvestigingen spraken eergisteren nog een voorkeur uit voor het bod van Magna, dat samenwerkt met de Russische bank Sberbank en de Russische autobouwer GAZ. Ook de Europese vakbonden, waaronder de Belgische, hebben de voorkeur aan Magna gegeven. GM zelf zou het meer hebben voor RHJ/Ripplewood.