Direct naar artikelinhoud

Koude lente maakt winnaars en verliezers

Geen viooltjes, wel bioscoopticketjes. De koudste maart in jaren verdeelt onze ondernemers in onverwachte winnaars en verliezers. 'De nieuwe kledingcollecties blijven aan de rekken hangen, alleen communiekleren verkopen.'

Lachende jongeren in een zonovergoten achtbaan. "Begint het al te kriebelen?", vragen de pretparken hoopvol. Voorlopig lijkt het er niet op. De komende weken klimt de temperatuur niet hoger dan tien graden en is er ook regelmatig regen voorspeld. Plopsaland De Panne opent morgen de deuren en probeert de koude te negeren. "Er mag geen neerslag vallen", zegt woordvoerster Gwendy Darras. "Bij harde wind of regen merken we dat bezoekers wegblijven. Het zou fijn zijn om met een goede paasvakantie te starten. Anders neemt de druk toe om een sterke zomer neer te zetten." Eenzelfde geluid bij Bellewaerde Park. "Een slechte paasvakantie kunnen we goedmaken met een warme zomer", meent pr-manager Kristof Louagie. "Pas als die ook uitblijft, noteren we een lagere jaaromzet."

Wat te doen als het te koud is voor het pretpark, maar uw kind blijft jammeren om te spelen? De subtropische binnenzwembaden staan klaar. Zo ook Aqua Mundo van Centerparks De Vossemeren in Lommel. "Het gaat beter dan gewoonlijk", zegt Wouter Noppe. "Het gaat regenen in de paasvakantie, maar hier binnen schijnt voor ons de zon. Als het nu terrasjesweer zou zijn, zouden we fors minder gasten mogen verwelkomen."

Het bezoekersaantal zal de komende twee weken hoger liggen dan vorig jaar. "We kunnen meer dan 1.200 mensen laten overnachten", verklaart Noppe. "Daarnaast kunnen er per dag 250 gasten langskomen om gebruik te maken van het zwembad. Die capaciteit gaat de komende dagen ten volle benut worden."

"De lente zit boordevol verhalen", kopt Intratuin. Het tuincentrum vraagt klanten om het voorjaar te voelen en te proeven. Maar in de hoofden van de Belgen blijft het winter, geeft ook pr-verantwoordelijke Leontine Van der Kaaden toe. "Het gaat moeizaam wat betreft de verkoop van planten. Mensen willen graag, maar wachten tot de vorst uit de grond is. Het voorjaar is is tekenend voor onze jaaromzet. In 2012 hadden we een slechte lente en dat bleek lastig in te halen."

Ook de telers en kwekers zitten met de handen in het haar. Bloeiende bloemen blijven in de serres staan. "De viooltjes blijven hangen op de bedrijven, omdat er weinig bestellingen zijn", zegt Willy De Geest van sierteelt- en groenfederatie AVBS. "We hopen dat het weer snel omslaat, want anders kan het nefast zijn voor onze bedrijven. Het begint nu al te nijpen, waardoor een deel van de bloemen aan een lagere prijs de deur uit moet."

De gasfactuur kan deze maand fors hoger, tot vijftig procent, uitvallen dan die van maart 2012. Dat becijferde energiespecialist Johan Albrecht (UGent) enkele dagen geleden. Slecht nieuws voor u, goed nieuws voor gasleveranciers als Lampiris. Bruno Vanderschuere, verantwoordelijke bevoorrading: "Het consumentenverbruik ligt inderdaad aan de hogere kant. Daardoor zijn onze gasstockages vrij leeg, wat ongebruikelijk is voor deze tijd van het jaar. Het maakt dat we gas moeten aankopen bij bijvoorbeeld de Noren en de Nederlanders, wat een prijsstijging veroorzaakt. Daar gaat de consument niet heel veel van merken. Het zal natuurlijk een kleine positieve impact hebben op onze omzet, maar niet zo groot als buitenstaanders denken."

Truien, niets anders dan truien. Behalve een enkele waaghals zijn er op straat amper T-shirts of jurkjes te zien. Het drijft de kledingwinkels tot wanhoop. De nieuwe collecties blijven dan ook in de rekken liggen. "Na de goede soldenperiode in januari is het volledig stilgevallen", zegt Peter Vandenberghe namens sectororganisatie Comeos Fashion. "Alleen de communiekleren verkopen. Mensen hebben ook geen lentekleding nodig. Normaal gesproken zouden de eerste kortingen op de nieuwe collecties pas eind april opduiken. Om toch nog iets te redden, starten ketens al dit weekend met hun acties." Volgens Vandenberghe kijken winkeliers met spanning naar de thermometer. "De situatie is extra prangend, omdat de collectie de deur uit moet voordat de zomer begint."

Ted en de schat van de mummie, Nijntje: de film en The Croods. Films waarmee de bioscopen kinderen binnen hopen te houden. Slecht weer is goed weer, klinkt het bij Kinepolis. "De temperatuur speelt een belangrijke rol", verklaart woordvoerster Myriam Dassonville. "We merken een toename in het aantal bezoekers als de paasvakantie kouder is. Als we in die periode ook nog sterke films kunnen bieden voor het hele gezin, zien we een boost in de omzet. Met een zwak aanbod zou het een stuk lastiger zijn om meer mensen te lokken."

Toch neemt Kinepolis het zekere voor het onzekere. Met reclame- en marketingacties en randanimatie voor kinderen."

Subtropisch binnenzwembad Aqua Mundo in Lommel