Direct naar artikelinhoud

Hoe goed scoort uw volgende baas?

Wat in de VS al jaren bestaat, kan nu ook in België: werknemers die hun bedrijf en hun leidinggevenden op een site slechte en goede punten geven. Al moet dat laatste wel met een korrel zout worden genomen.

Op zoek naar een nieuwe baan? Of gewoon nieuwsgierig naar hoe het eraan toe gaat bij een ander bedrijf? Als buitenstaander is het moeilijk in te schatten hoe tevreden werknemers zijn over een onderneming en of een bedrijf aansluit bij wat je zelf wil. Daarom bestaat al sinds 2007 de website Glassdoor.com: een site die een blik achter de schermen werpt van heel wat bedrijven (in de VS), met de hulp van reviews die (ex-)medewerkers anoniem schrijven over hun baas en bedrijf. Behalve meningen over bedrijf en bazen, kunnen medewerkers ook de sollicitatieprocedure, hun salaris en arbeidsvoorwaarden toelichten. Werkgevers kunnen ook van het platform gebruik maken om vacatures bekend te maken.

Transparantie op de arbeidsmarkt

Wereldwijd bevat de site volgens eigen informatie al meer dan zeven miljoen reviews, salarisrapporten en andere gegevens. Sinds deze week heeft Glassdoor ook een Zwitserse, Oostenrijkse en Belgische site. De Europese sites bevatten al meer dan 100.000 vacatures en meer dan 8.000 reviews, meldt het bedrijf. Het gaat vooral om reviews die eerder al op de Amerikaanse site werden gepubliceerd. De Belgische site bevat al reviews van 1.669 bedrijven van 5.042 bedienden. Zo scoort AB Inbev volgens de gebruikers van Glassdoor 3,2 punten op 5. 53 procent zou het bedrijf aanbevelen bij een kennis.

De kracht van Glassdoor is tegelijk zijn zwakte: het is een soort TripAdvisor voor bedrijven. Met alle mankementen die daar bij horen, zoals werknemers die willen afrekenen met hun baas of ex-werkgevers, bedrijven die zelf een positieve review schrijven om potentiële kandidaten aan te trekken of werknemers belonen om een positieve review te schrijven. Zo schrijft iemand over een job bij Fortisbank, dat globaal 3,4 punten op 5 scoort: "Als je wanhopig bent of een makkelijk baantje zoekt." Of over Ageas: "Een verschrikkelijke plek om te werken. Nauwelijks een operationele bank door scheiding van moederbedrijf."

Gegronde meningen of gefrustreerde uithalen? Het blijft gissen. Feit is dat het vaak eerder misnoegde werknemers zijn die zich geroepen voelen om een review te schrijven. Reviews zijn dus met een korrel zout te nemen. Sommigen loven de site omdat hij meer transparantie mogelijk maakt op de arbeidsmarkt, sommige werkgevers en leidinggevenden klagen over een inbreuk op hun privacy.

"Ik kan begrijpen dat sommige werkgevers sommige dingen liever niet op het internet zien verschijnen", zegt Sara De Gieter, professor organisatiepsychologie aan de VUB. "Maar ik denk dat het ook een positief effect kan hebben en dat bedrijven meer zorg besteden aan de manier waarop ze omgaan met mensen. Ook met mensen die ze ontslaan of die ze bij een sollicitatie afwijzen.

"Bovendien kun je er als sollicitant interessante informatie oppikken. Met die bedenking dat je het met een korrel zout moet nemen: er zijn uiteraard ook mensen die gewoon hun gal komen spuwen." Voor HR-bedrijf Randstad is Glassdoor.com een concurrent, zegt Jan Denys. "We hebben zelf een award die uitgereikt wordt op basis van beoordelingen van werknemers. Het wordt afwachten wat het gewicht is van Glassdoor en hoe betrouwbaar het zal blijken."