Direct naar artikelinhoud

'Geef ongedoopte leraar meer kansen'

Katholieke basisscholen moeten veel vaker dan vandaag niet-gedoopte leerkrachten aannemen. Die oproep van de Antwerpse Karel de Grote Hogeschool vindt duidelijk steun bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

In theorie mogen niet-gedoopte leerkrachten lesgeven in katholieke basisscholen. In de praktijk gebeurt het slechts bij grote uitzondering, juist omdat zij geen godsdienst mogen geven. En de juf of meester moet, ondanks allerlei alternatieven, doorgaans alle vakken geven. Een humanistische, boeddhistische of moslimleerkracht zou voor het vak godsdienst dus vervangen moeten worden. Een stap die veel te weinig schoolbesturen ondernemen, zo stelt de katholieke Antwerpse Karel de Grote Hogeschool in een open brief die De Morgenkon inkijken.

Concreet vraagt directeur Veerle Hendrickx samen met de zogeheten A-Raad van de hogeschool, de raad van studenten met Antwerpse en Andere roots, dat katholieke basisscholen afstappen van de doopvoorwaarde voor alle leerkrachten. Zij zien immers dat weinig studenten met een migratieachtergrond voor de lerarenopleiding kiezen en zelden het diploma behalen. Gemiddeld studeren er aan de Karel de Grote Hogeschool jaarlijks twee leerkrachten lager onderwijs af met een migratieachtergrond.

"Van alle katholieke basisscholen die ik in Antwerpen en omgeving ken, is er maar eentje die wel ongedoopte leerkrachten wil aannemen", zegt studente lager onderwijs Yasmina Tamini. Medestudente Assia Ben Ahmed stelt dat scholen de extra inspanning zelden doen. "Ongedoopten geraken in de praktijk niet of nauwelijks aan werk." Hendrickx steunt haar studenten. "We stellen samen met hen vast dat sommige inrichtende machten alleen afgestudeerden met een zogeheten doopattest aannemen. Maar wij willen leerkrachten opleiden om in alle mogelijke basisscholen les te geven, ook zonder dat ze over dat zogenaamde attest beschikken."

Speciaal traject

Net als nogal wat andere katholieke hogescholen heeft Karel de Grote binnen de lerarenopleiding een speciaal traject opgezet voor niet- of andersgelovige studenten. Lieven Boeve, topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, gaf eerder al aan dat hij meer moslimleerkrachten wenst te zien, maar dat schoolbesturen autonoom beslissen. Hij zegt nu blij te zijn met de oproep van de Antwerpse hogeschool, die volgens hem past binnen de katholieke dialoogschool. Daarin staat de christelijke identiteit centraal, maar komen christenen, moslims, vrijzinnigen en andersgelovigen samen om door gesprek de eigen identiteit vorm te geven.

Maar waar veel katholieke basisscholen al bijzonder kleurrijke klassen hebben, blijft het lerarenkorps wit. Boeve: "In de Gentse basisschool De Klimop zag ik hoe twee leerkrachten, onder wie een moslima en een voor godsdienst gemandateerde leerkracht, aan een bijzonder gemengde klas lesgaven over Maria Lichtmis. Dat is een prachtig voorbeeld van de katholieke dialoogschool. Toch botsen ook leerkrachten met een moslimachtergrond vandaag op allerlei hindernissen. Meer dan vijftig jaar is erin geslepen dat leerkrachten basisonderwijs altijd ook godsdienst moeten kunnen geven. Dat krijg je er niet zomaar uit."

Brugfiguur

Volgens Boeve mogen leraarskamers zeker meer een afspiegeling worden van de werkelijkheid en 'gekleurder' worden. Zo mogen schoolbesturen actiever niet-gedoopten inzetten als deze leerkrachten zich uitdrukkelijk engageren voor de katholieke dialoogschool. "Bijvoorbeeld door bij het vak godsdienst werk te maken vanco-teaching of door een andere leerkracht die uren te laten geven. Er zit immers een grote wissel van de wacht aan te komen. Goede leerkrachten, gedoopt of niet, zullen door het dreigend tekort gegeerd zijn. Bovendien kunnen andersgelovige leerkrachten dienen als brugfiguur en rolmodel, ook naar de ouders toe."