Direct naar artikelinhoud

'Dallas 2.0': seks, geld, verraad en groene energie

De ranch, de intriges, het geld, het bedrog: de Ewings zijn terug! Twintig jaar hebben we daar op moeten wachten. 'Dallas 2.0' doet het nu met groene energie, maar gelukkig ook nog met Sue Ellen, Bobby en J.R.

Voor wie het nog niet doorheeft: de hang naar vroeger is overal. We naaien onze eigen kleren, bakken cupcakes, kweken zelf tomaten, dwepen met Pan Am en Mad Men. En nu halen ze zelfs de jaren tachtig weer van stal. Dallas, de immens populaire televisieserie over de rijke familie Ewing, die in Texas fortuin maakt in de olie-industrie, krijgt een vervolg. Die nieuwe reeks wordt vanaf vandaag in de Verenigde Staten uitgezonden en in het najaar kan ook de Vlaamse kijker weer in de bloeddoorlopen ogen van Larry Hagman kijken, want dan zendt Vijftv het nieuwe Dallas uit (zie kader).

Dallas, dat was ruzie, seks en geld. Maar vooral die outfits van de eighties hebben de herinneringen nooit verlaten. Zijden blouses met epauletten! Jurken met plissé en decolleté! Gecentreerde broekpakken waar nu menig vrouw een moord voor zou begaan! En de cowboyhoed. Een smetteloze Stetson, altijd met perfecte deuk.

Never change a winning team, dat weten ze zelfs in Amerika. Tv-station TNT duikelde daarom drie oudgedienden van de serie op. Larry Hagman (J.R. Ewing), een gewetenloze, hebzuchtige en immorele oliebaron, blijft ook in de nieuwe reeks zijn onuitstaanbare zelf. Zijn daar ook nog: zijn vrouw Sue Ellen (gespeeld door Linda Gray), eeuwig triest en aan de drank, en uiteraard ook Bobby Ewing (Patrick Duffy), de ideale schoonzoon: knap, schattig, vechtend tegen onrecht en tegen zijn grote broer.

Hopeloze huisvrouw

Maar een mens moet met zijn tijd mee, ook dat weten ze zelfs in Amerika. En dus hebben de producenten een en ander aangepast aan deze nieuwe eeuw. Niet de oude knarren Bobby en J.R. nemen de hoofdrol voor hun rekening, wel hun respectieve zonen: Christopher en J.R. Ewing III. De eerste is bezorgd om zijn medemens en Southfork Ranch, de tweede is even schurkerig als vaderlief. Ook nieuw in Dallas 2.0: Christopher is geobsedeerd door groene energie (jawel) en twee Zuid-Amerikaanse schonen doen er hun ding, verwijzend naar het groeiende aantal Texanen met latino-achtergrond. En natuurlijk zijn ook Facebook, Twitter en het internet ingeschakeld ter promotie van de nieuwe reeks.

Of dat alles ook garantie op succes biedt, blijft de vraag. De oorspronkelijke serie hield tussen 1978 en 1991 heel Amerika in de ban. Bij ons werd Dallas op donderdagavond uitgezonden op de toenmalige BRT. Vanaf 1989, bij de start van vtm, verhuisde de reeks naar de commerciële omroep. Mike Verdrengh, destijds programmadirecteur van vtm, vraagt zich af of het nieuwe Dallas veel potten zal breken. "Er zullen zeker mensen zijn die daar met de nodige portie nostalgie naar kijken, maar ik betwijfel of het opnieuw zo'n grote publiekstrekker gaat worden. Daarvoor zullen ze toch wel heel verrassend en vernieuwend uit de hoek moeten komen."

Aan de andere kant: je moet Amerikanen niet leren hoe ze series moeten maken en verhalen vertellen, zegt Verdrengh. En sinds Dallas is er ook wel wat veranderd in de perceptie van soapacteurs. "Vroeger keek men vanuit de filmwereld neer op 'serietjes', maar dat lijkt stilaan verdwenen te zijn. Denk aan wekelijkse series als 24, waarin gevestigde filmnamen maar al te graag een rol opnemen."

24, The Wire, Deadwood: dat zijn topseries. Een status die ook Dallas zal te beurt vallen? "Daar vrees ik voor. David Lynch zullen ze wel niet gevraagd hebben voor die nieuwe reeks, zeker?" Over topseries gesproken: geheel in de filosofie van de oorspronkelijke serie gaat Dallas 2.0 stevig vreemd. Ook met Desperate Housewives. Niet alleen omdat Sue Ellen zowat de eerste hopeloze huisvrouw ooit moet zijn geweest. Maar ook omdat de nieuwe Dallas-sterren Brenda Strong, Jesse Metcalfe en Josh Henderson allemaal al speelden in de straten van Wisteria Lane.

Het was maar een droom

Het belooft weer wat te worden dus: affaires, intriges, messen in de rug, en de vraag wie dat allemaal met wie uithaalde. Want dat was net wat Dallas zo beroemd maakte: de fameuze cliffhangers. Elk seizoen eindigde op een ondraaglijk spannend moment, zodat de miljoenen kijkers wereldwijd zich het hoofd konden breken over hoe dat afliep. Meest bekende mysterie was wellicht de aflevering: Who shot J.R.? Op het einde van seizoen twee werd zijne akeligheid neergeschoten, maar niemand wist door wie. Het resultaat: maandenlange speculaties door de fans, met zelfs politieke implicaties. In de presidentiële campagne van 1980 deelde Reagankiezers buttons uit met daarop de slogan: 'A democrat shot J.R.' Tja.

Of het deze keer zo'n vaart zal lopen, dat valt nog te bezien. Zeker van hun stuk zijn de makers wel. Met de slagzin 'They're back. And no, you're not dreaming' deinst TNT er niet voor terug om vet te knipogen naar de oorspronkelijke serie. Meer bepaald naar seizoen negen, ook bekend als 'The Dream Season'. Bobby Ewing was het seizoen daarvoor gestorven, omdat Patrick Duffy liever niet meer wilde meedoen in de reeks. Toen Duffy even later van gedachten was veranderd - de kijkcijfers daalden en de producenten smeekten hem om terug te komen - kon de kijker zien hoe echtgenote Pamela haar Bobby aantrof in de douche en ze moest besluiten dat alles maar een droom geweest was. Dromen zijn bedrog, maar niet in Dallas.

'Dallas 2.0' in het najaar op Vijftv

Tot gisteren was nog niet bekend of Dallas ook in Vlaanderen te zien zou zijn, maar SBS België beaamt dat Vijftv de nieuwe reeks in het najaar uitzendt. Een logische keuze, zegt Barbara Salomon van SBS Belgium. "Dallas is pure nostalgie. En dat is iets wat niet alleen ons doelpubliek van jonge vrouwen aanspreekt, maar ook de oudere generatie, aangezien er een flink aantal van de oorspronkelijke acteurs in de nieuwe reeks opduikt."

Bovendien is het nieuwe Dallas een productie geworden die past bij televisie anno 2012, zegt Salomon. Een rijke familie die almaar rijker wordt door oliewinning: is dat iets wat kijkers aanspreekt in tijden van onzekerheid en crisis? "Ook in dat opzicht past Dallas in het profiel van Vijftv", zegt Salomon. "Het is tv waarbij je kunt wegdromen en vluchten van de dagelijkse realiteit. Een fijne vorm van escapisme."