Direct naar artikelinhoud

'Newsweek' sluit papier weer in de armen

Het Amerikaanse weekblad Newsweek kiest na een jaar digitaal leven opnieuw voor papier. De nieuwe eigenaars van het blad zien vanaf begin 2014 wel weer een toekomst voor een gedrukt magazine. Jan Debackere

"Papier is een ouderwets medium." Hoofdredactrice Tina Brown schuwde de grote woorden niet toen ze in oktober 2012 aankondigde dat Newsweek afscheid zou nemen van het papier en als Newsweek Global alleen nog digitaal zou verschijnen. "We hebben een omslagpunt bereikt, waarbij we onze lezers steeds beter en efficiënter kunnen bereiken met een uitsluitend digitale versie."

Iets meer dan een jaar later blijkt papier opeens toch geen zo'n ouderwets medium te zijn. Integendeel zelfs, de nieuwe papieren Newsweek is volgens de nieuwe hoofdredacteur Jim Impoco 'een premium product' waar de lezers meer voor moeten zullen betalen dan ze een jaar geleden deden. Goede informatie kost immers geld, en dat geld zal meer dan vroeger van de lezers en abonnees dan van de adverteerders moeten komen.

Waarom Newsweek precies terug naar papier grijpt, zei Impoco niet in The New York Times. Maar het was wel al langer duidelijk dat de visie van Tina Brown veel te optimistisch was. Nadat het blad in januari naar digitaal was overgeschakeld, bespaarde de eigenaar wel veertig miljoen dollar aan papier- en distributiekosten, de andere problemen van Newsweek verdwenen daarmee bijlange niet. De verliezen bleven groot en veel lezers haakten af. Het papieren magazine had eind 2012 nog anderhalf miljoen abonnees. Na de overstap naar digitaal bleven er daar enkele maanden later nog 470.000 van over. Ook het aantal bezoekers van de website daalde.

Zoveelste nieuwe adem

De miserie zorgde ervoor dat Newsweek enkele maanden geleden ook een andere eigenaar kreeg. InterActiveCorp, de eigenaar van website The Daily Beast dat Newsweek in 2010 kocht, zette het blad in mei in de etalage. "Een grote fout", was IAC-topman Barry Diller niet mals voor het magazine. In augustus hapte uiteindelijk het kleine digitale bedrijf IBT Media toe. Hoeveel het voor Newsweek betaalde, is niet bekend.

Onder de vleugels van IBT Media en hoofdredacteur Jim Impoco, een voormalige journalist van The New York Times, zoekt Newsweek nu naar een zoveelste nieuwe adem. Impoco wierf al twee dozijn journalisten aan en kondigde ook aan om meer in te zetten op internationale berichtgeving. Mede daardoor hoopt hij met de papieren editie een oplage van honderdduizend exemplaren per week te halen. Een peulschil in vergelijking met vroeger, maar dat zou rendabel moeten zijn. IBT Media is alvast druk aan het onderhandelen met drukkers en distributeurs om die kostenpost te drukken.

De vraag is of een terugkeer naar papier de problemen van Newsweek zal oplossen. Meer dan het medium - print of digitaal - blijft de inhoud een probleem. Generalistische nieuwsmagazines als Newsweek of Time hebben het in internettijden erg moeilijk om op te boksen tegen nieuwssites. Bovendien biedt een papieren Newsweek geen oplossing voor de slabakkende onlineversie. Als Newsweek wil overleven en de concurrentie aangaan met de Huffington Posts van deze wereld, moet het ook daar dringend een tandje bijsteken.