Direct naar artikelinhoud

Diesels mogen vanaf 2017 dubbel zoveel uitstoten

Dieselwagens mogen vanaf 2017 circa twee keer zoveel stikstof uitstoten als de geldende norm van 80 microgram per kilometer. Dat kwamen de lidstaten van de EU overeen.

Vanaf 2021 wordt de norm 120 microgram. Nederland stemde als enige tegen. Den Haag vindt dat nieuwe dieselmodellen vanaf 1 januari volgend jaar aan de NOx-limiet moeten voldoen.

De autoproducerende landen - met Duitsland, Frankrijk en Italië voorop - wilden daar echter niets van weten. Ondanks de onthulling dat Volkswagen de NOx-uitstoot met fraude heeft gemanipuleerd, bleken de autolanden bereid hun industrieën een beschermende hand toe te steken.

Milieuorganisaties reageerden furieus op het besluit. "Een schandaal", zegt Greenpeace. "Burgers zullen zich afvragen waarom hun regeringen autofabrikanten die sjoemelen helpen in plaats van schone lucht te garanderen", stelt Transport & Environment, een Europese milieu-organisatie. "Voor autoproducerende landen bestaat er kennelijk geen dieselgate."

Het Europees Parlement, dat zich woensdag uitsprak over verbetering van de luchtkwaliteit, moet zijn goedkeuring nog geven aan de nieuwe emissie-eisen voor dieselwagens.

Onverkochte auto's

Nieuwe normen zijn nodig omdat de lidstaten in mei besloten de uitstoottest aan te scherpen. De huidige gekunstelde laboratoriumtest maakt vanaf najaar 2017 plaats voor een meetmethode gebaseerd op feitelijk rijgedrag.

Volgens die nieuwe, strengere test stoten dieselwagens gemiddeld vier keer meer NOx uit dan de EU-limiet van 80 microgram per kilometer. Onmiddellijke invoering van de test zou betekenen dat miljoenen auto's niet meer verkocht kunnen worden.

De Europese Commissie stelde daarom voor dat nieuwe dieselwagens tot najaar 2020 de NOx-limiet met 60 procent mochten overschrijden. Daarna zou de EU-norm gelden, zij het met een marge van 20 procent voor technische onnauwkeurigheden in de meetmethode.

Europees commissaris Elżbieta Bieńkowska van Interne Markt verzekerde maandag nog dat de posities van de lidstaten "heel dicht" bij haar voorstel zaten.

Woensdag bleken dat loze woorden. Met een stemming besloten de auto-experts van de lidstaten dat nieuwe dieselmodellen tot januari 2020 110 procent meer NOx mogen uitstoten, voor nieuwe versies van bestaande modellen is die extra uitstoot tot januari 2021 toegestaan.

Na die datum geldt een maximale overschrijding van de norm met 50 procent. Waarom voor dat getal is gekozen, werd niet beargumenteerd.

Italië, Spanje, Hongarije en Slowakije drongen tijdens de besloten vergadering aan op verdere verwatering van het Commissie-voorstel. Uiteindelijk wees alleen Nederland het compromis af en onthield Tsjechië zich van stemming.