Direct naar artikelinhoud

Oosterweel-actiegroepen sluiten gerechtelijke stappen niet uit

De actiegroepen tegen de Lange Wapper zijn blij dat de brugvariant afgeblazen is, maar ze hebben ook forse kritiek op de geplande tunnels. Die komen immers langs enkele drukbevolkte stadswijken.

“Het is goed dat er geen viaduct komt”, erkent Manu Claeys van stRaten-generaal, “en dat de R11 ondertunneld wordt. Die elementen wijzen erop dat wij het bij het rechte eind hadden en dat de oplossing buiten de ring gezocht moet worden.”

Wat stRaten-generaal echter tegen de borst stuit, is dat de tunnel het BAM-traject volgt. Claeys houdt vast aan het zogeheten ‘Meccanotracé’, dat ver buiten de stad blijft. “We blijven dat alternatieve, overigens goedkopere tracé op tafel leggen.” Ook Wim Van Hees van de actiegroep Ademloos verkiest het alternatieve traject. Hij spreekt van een “overwinningsnederlaag” en vindt het “roekeloos” als de stad moet meebetalen. “Burgemeester Janssens heeft gewonnen in het politieke debat, maar de stad verliest. Het tracé dat door de volksraadpleging was afgewezen, wordt met deze beslissing bevestigd, met alle negatieve implicaties.”

De groepen sluiten juridische stappen niet uit. Een nieuwe volksraadpleging is niet meteen aan de orde, maar omdat ze vasthouden aan het Meccanotracé kunnen ze via andere wegen proberen hun slag thuis te halen. Het politieke compromis dat in de schoot van de Vlaamse regering werd gesloten, moet nog juridisch ingebed worden. Op dit moment is er nog geen vergunning afgeleverd. Het risico bestaat dat het juridische gekrakeel aansleept. Zodra er openbare onderzoeken worden ingesteld, kunnen de actiegroepen bezwaarschriften indienen. En als er vergunningen zijn afgeleverd, kunnen ze die aanvechten bij de Raad van State.

Volgens Claeys zal stRaten-generaal het Meccanotracé indienen als redelijk alternatief bij alle opnieuw op te starten procedures voor milieueffectenrapporten, ruimtelijke uitvoeringsplannen en bouwaanvraag. (MJ)