Direct naar artikelinhoud

Kritiek op nieuwe iPhone zwelt aan

Een telefoon van minstens 800 euro die doorbuigt wanneer je hem te lang in je broekzak stopt. Of een sensor voor vingerafdrukken die het laat afweten, waardoor je peperdure hebbeding plots onbruikbaar wordt. De nieuwste iPhone zit in het oog van de storm, en dat zijn ze in Cupertino niet gewoon.

Het begon afgelopen weekeind met een al bij al hilarisch berichtje op het forum van macrumors.com, een van de tientallen sites waar Apple-adepten hun ervaringen, euforie en nu blijkbaar ook frustraties met elkaar delen. "Gisterenochtend vertrok ik thuis rond 10u, met mijn nieuwe iPhone 6 Plus vooraan in mijn broekzak. Ik stapte in de auto en was vier uur onderweg naar een trouwfeest, waar ik uiteraard een hele tijd aan tafel zat, maar toch ook enkele uren op de dansvloer stond. Om twee uur 's ochtends reed ik opnieuw naar huis, nog eens vier uur in de wagen dus. Toen ik de volgende ochtend opstond, stelde ik vast dat mijn nieuwe iPhone lichtjes gebogen was." Bij bovenstaand stukje hoorde ook een foto van een iPhone 6 Plus die inderdaad een lichte knik vertoont, en die moest aantonen dat het gloednieuwe en peperdure speeltje blijkbaar niet bestand is tegen een al te langdurig verblijf in een broekzak. In een mum van tijd regende het reacties. Alleen al op macrumors.com - en er bestaan tientallen gelijkaardige sites - stond de teller gisteren al op 1.550 'comments'.

De vaststelling is uiteraard niet nieuw: Apple is al jarenlang, meer dan welk merk ook, pure emotie. Het bedrijf zelf speelt daar in zijn productmarketing ook meesterlijk op in, waardoor het er in slaagde om een wereldwijde 'Apple-community' op te bouwen voor wie Apple-oprichter Steve Jobs zowat God de Vader was. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat deze Apple-gebruikers, die zich zo emotioneel verbonden voelen met het merk, veel sneller reageren dan de doorsnee smartphonegebruiker wanneer er stront aan de knikker is.

Toch lijkt het alsof het merk de voorbije jaren, samen met bezieler Steve Jobs, ook een deel van zijn onaantastbaar aureool kwijtgespeeld is. De nieuwste iPhones mogen dan, als we de persberichten van Apple mogen geloven, in de VS als zoete broodjes over de toonbank gaan, de 'buigbare' iPhone is geen alleenstaand incident. Afgelopen week regende het ook al klachten van gebruikers die na het installeren van een nieuwe software-update plots moesten vaststellen dat ze amper nog verbinding konden maken met een netwerk. Op de koop toe liet ook de sensor die de gebruiker moet identificeren op basis van zijn vingerafdruk - en die de vroegere cijfercode vervangt - het na installatie van de nieuwe update afweten. Pijnlijk voor een toestel van minstens 800 euro, vooral in de wetenschap dat die nieuwe update er deze week net gekomen was om een aantal bugs in het ook al nieuwe besturingssysteem iOS 8 op te lossen.

Natte dweil

Hoewel het nog wat vroeg is om Tim Cook, de man die de uiterst ondankbare taak kreeg Steve Jobs op te volgen, openlijk met de vinger te wijzen, duikt hier en daar toch al kritiek op. Cook is dan ook in zowat alles de tegenpool van Jobs: evenveel charisma als een natte dweil, eerder stil en teruggetrokken van karakter, veeleer een hardwerkende manager dan een impulsieve inspirator. Mede omwille van dat weinig opwindende imago dreigt hij nu vooral te moeten opboksen tegen de perceptie dat Apple onder het bewind van Jobs alleen maar met perfecte producten uitpakte, wat uiteraard niet klopt. Zo was er enkele jaren terug het zogenaamde 'antenna-gate' met de iPhone 4, waarbij Jobs het probleem eerst ontkende, vervolgens de misnoegde klanten bedacht met een speciale cover en uiteindelijk ook met een nieuwe versie van het toestel kwam. Alleen: hij had een zodanig iconische status verworven dat hij daar haast moeiteloos mee wegkwam.

De PR-machine van Apple, die er zijn hand niet zou voor omdraaien om eskimo's een container ijs aan te smeren, zette de voorbije dagen alle zeilen bij om het probleempje te relativeren. "Tot nog toe hebben we hooguit negen klachten over een al te buigzame telefoon binnengekregen", klonk het. En als de klachten toch zouden blijven binnenstromen, dan kun je er donder op zeggen dat misnoegde gebruikers binnenkort een gratis telefooncover zullen kunnen afhalen om het euvel op te lossen. Cook mag dan niet de persoonlijkheid hebben van Steve Jobs, na veertien jaar in diens schaduw te hebben gewerkt weet hij verdomd goed dat Apple het aan zichzelf en zijn trouwe schare fans verplicht is om minstens de perfectie te blijven nastreven.