© Simon_Blackley (Flickr) - CC_BY-ND_2.0

© Nabeel Syed - CC 0

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

De toekomst van Antwerpen in 3 stellingen van Tom Coppens

Antwerpen transformeert. Tom Coppens volgt de stedenkundige veranderingen nauwgezet. Hij is professor Ruimtelijke Ordening aan de Universiteit Antwerpen. Vanavond spreekt hij tijdens zijn TEDxTalk in Kaffee van Antwerpen over een tool die de fietsbaarheid van de stad meet. Lees hieronder zijn visie op drie recente ontwikkelingen.

Cornelius Noll

1. Disneyficatie van de Meir

De Meir is een typevoorbeeld van een straat met veel verschillende bouwstijlen. Recent leeft de trend om terug te gaan naar de oorspronkelijke architectuur. De gevel van Galleria Inno lijkt weer op de originele uit 1900. McDonald’s koos voor zijn tweede vestiging op de Meir voor een gevel en interieur die zo goed mogelijk lijken op de bouwplannen uit 1852.

Tom Coppens: “Die trend is al lang bezig. Het gebeurt in heel Europa: de disneyficatie van de binnenstad. Dat betekent dat winkels erfgoed gebruiken om meer kopers aan te trekken. Een goed functionerende winkelstraat gaat zich gedragen zoals een shoppingcenter. De historische gevels worden dus hersteld omwille van hun commerciële meerwaarde.”

2. Start-uptoren

Coppens heeft meer sympathie voor de herbestemming van de Boerentoren, in 1931 de eerste wolkenkrabber in Europa. “In principe gaat het om het opvullen van leegstaande bedrijfsruimte. De start-ups die zich er hebben gevestigd zijn een goede oplossing. Er is ook een hele campagne rond gevoerd.” KBC stelt vandaag zestien van de zesentwintig verdiepen ter beschikking van startende bedrijven. Meer dan negentig start-ups maken van de Boerentoren een soort verticale Silicon Valley. Vorig jaar won Antwerpen nog de prestigieuze ‘Global Startup Nations Award’ voor haar start-up beleid.

3. Autovriendelijk beleid

Het autovriendelijk beleid van het huidige bestuur kan op minder academische steun rekenen. Coppens: “Dat is een keuze waarbij veel stedenbouwkundigen zich vragen stellen. Nieuwe parkeergebouwen, buurtparkings en de ‘oorlogsverklaring’ aan de fietsers via straatpamfletten breken met de visie van het vorige bestuur. Ook op Europees vlak is het een redelijk achterhaalde visie om de wagen zo ver binnen te trekken in de stad.“ Peter Rees, voormalig stadsplanner van Londen, deelt zijn mening: “Alles in Antwerpen is op maximaal een half uur wandelen. Waarom staan er dan zoveel wagens op straat geparkeerd? Doe die weg en leg er een fietspad aan.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Kaffee van Antwerpen