Direct naar artikelinhoud

Dertig miljoen keer Duitse degelijkheid

In het Duitse Wolfsburg is de 30 miljoenste VW Golf van de band gerold. Een ijzersterk imago en dito reputatie maken van de Golf een verkoops-fenomeen. De Golf prijkt al veertig jaar bovenaan de verlanglijstjes. 'Het geheim? Een sterke marketingmachine', zegt auto-analist Vic Heylen.

Met 30 miljoen exemplaren is de Golf de succesrijkste wagen ooit in Europa. Zijn voorganger, de al even legendarische Kever, bleef steken op 21,5 miljoen stuks. Een mens zou voor minder de champagne laten knallen. Tienduizenden bezoekers vierden zaterdag de historische mijlpaal in de fabriek van Wolfsburg, in de Duitse deelstaat Nedersaksen.

De Kever was jarenlang Volkswagens grote succesnummer. Maar begin jaren 70 kreeg het model van Ferdinand Porsche stilaan een oubollig imago. Het begin van een jarenlange zoektocht van Volkswagen naar een waardige opvolger. In de zomer van 1974 was het zover: de wereld maakte kennis met de VW Golf.

"De Golf was de juiste auto op het juiste moment", zegt Vic Heylen, auto-analist van Flanders Center for Automotive Research (FCAR). Met de achterklep, neerklapbare achterbank en compacte afmetingen was de Golf de auto waar iedereen zat op te wachten. Bovendien was hij ook aantrekkelijk. Het koetswerk kwam tot stand op de tekentafel van Giorgetto Giugiaro, de Italiaan die ook tekende voor Ferrari.

Maar wat maakt de Golf zo'n tijdloos succes? "Een sterke marketingmachine", zegt Heylen vastberaden. "Zonder zijn imago is de Golf weinig uniek. Er zijn vandaag andere concurrenten die dezelfde kwaliteit aanbieden. Maar VW bouwt al veertig jaar verder op het eerste Golfmodel. Inmiddels zijn er al zeven generaties gelanceerd."

Ook belangrijk: de Golf heeft een democratisch prijskaartje. Dat is een erfenis van Adolf Hitler, die in de jaren dertig droomde van een betaalbare auto voor elke Duitser. Op vraag van Hitler ontwierp Ferdinand Porsche, vader van de sportwagen, een goedkope volksauto voor de massa. De eerste gecommercialiseerde versie, de Kever, rolde na WO II van de band.

Volkswagen lanceerde naast een instapversie ook de succesvolle GTi, een snelle Golf. Die versie was sinds de jaren 80 de droomkar van alle sportieve kerels. De ultieme 'Johnnybak' kreeg overigens steun uit onverwachte hoek, want de Bende van Nijvel gebruikte de Golf GTi als vluchtwagen voor haar dodelijke raids. De headlines maakten de wagen nog populairder bij jongeren. "Het klinkt misschien vreemd, maar slechte reclame is ook reclame", zegt Heylen.

In 1980 bleek de Golf een godsgeschenk voor de Belgische autoassemblage. De Duitse autobonzen brachten de assemblage van het eerste Golfmodel naar de fabriek in Vorst, de huidige Audifabriek. Een sprookje dat zesentwintig jaar later abrupt zou eindigen. In 2006 moest Vorst het opnieuw stellen zonder de productie van de Golf. Zo'n 3.500 mensen kwamen op straat te staan.

De vraag is hoe lang Volkswagen nog kan voortborduren op het succes van de Golf. Vandaag is Volkswagen met gemak de grootste Europese autobouwer. Het Duitse concern verkocht vorig jaar 5,74 miljoen wagens, een absoluut record. Maar of we nog een 40 miljoenste Golf mogen verwachten, valt te betwijfelen. Volkswagen dankt haar groeicijfers aan de verkoop in de VS en China. In West-Europa is het plaatje minder rooskleurig. Tijdens het eerste kwartaal werden 5,8 procent minder auto's verkocht op het continent. De Golf 7, die in november werd gelanceerd, kan die dalende tendens niet ombuigen."Er zit al wat sleet op de formule, dat is duidelijk", zegt Heylen. "Volkswagen zal niet eeuwig blijven teren op de Golf."

Zeven generaties

VW Golf,

van 1974 tot nu