Direct naar artikelinhoud

'Twitter is absoluut 8 miljard dollar waard'

Analisten hebben Twitter op 8 miljard dollar (5,6 miljard euro) gewaardeerd, ruim dubbel zoveel als zeven maanden geleden. Toch is dit geen internetbubbel, meentexpert Jo Caudron. 'Twitter maakt winst en is uniek.'

Om te kunnen blijven groeien, wil Twitter 400 miljoen dollar vers geld ophalen. Veel geld, maar toch een fluitje van een cent voor de populaire site. Volgens The New York Times hebben analisten het bedrijf bij die zoektocht nu gewaardeerd op 8 miljard dollar (5,6 miljard euro). Opmerkelijk, want nauwelijks zeven maanden geleden werd Twitter op slechts 3,7 miljard dollar gewaardeerd. Ruikt dit niet erg naar een nieuwe internetbubbel?

Nee, zegt Jo Caudron, een expert in nieuwe media die met zijn bedrijf Dear Media bedrijven adviseert hoe ze moeten omgaan met die media. "Natuurlijk gaat deze waardering over het verschijnsel Twitter en houdt men rekening met het potentieel. Voor je het weet kom je zo opnieuw in de bubbel terecht die we eind jaren negentig hebben meegemaakt. Twitter zal nu wel wat te hoog gewaardeerd zijn, maar toch is dit niet te vergelijken. Twitter is uniek. Het blijft een gigantische risicoinvestering, maar je investeert in iets dat nooit meer zal verdwijnen."

Infrastructuur

Volgens Caudron zijn er een aantal elementen die erop wijzen dat Twitter niet zomaar luchtkastelen aan het bouwen is. "De cruciale vraag is of je winst maakt of niet, of je een businessmodel hebt dat klopt. Wel, Twitter maakt al twee jaar winst, onder andere dankzij overeenkomsten met de zoekmachines Bing en Google (die laatste overeenkomst werd net stopgezet, JDB). Daarnaast heeft Twitter ook een deal met Apple waardoor het de standaarddienst wordt om bijvoorbeeld foto's te delen op de iPhone en iPad. Twitter wordt zo meer een infrastructuur dan een puur commerciële dienst. Bovendien is Twitter de enige die doet wat het doet. Er is geen tweede soortgelijke dienst."

Minstens even belangrijk is het dat Twitter een maatschappelijke impact heeft, onze manier van doen verandert, zegt Jo Caudron. "Twitter verandert de manier waarop we met nieuws omgaan. Toen ik deze week bijvoorbeeld op de radio hoorde over het ingestorte dak van het Twentse voetbalstadion, ben ik meteen op Twitter beginnen zoeken. Ik kreeg er direct een nieuwsstroom van foto's en getuigenissen over wat er gebeurde. De Facebooks, Googles en Twitters zijn dus echt de wereld aan het veranderen."

Die grote internetbedrijven mogen hun geld dan al waard zijn, Caudron geeft ook toe dat er andere sites zijn waar de zeepbel dreigt. "Een site als Groupon, waar je in groep iets goedkoop kunt kopen, doet in wezen niets speciaal. In de Verenigde Staten wordt Pandora, een site die muziek streamt, op 2,6 miljard dollar geschat. Maar in België heb je ook verschillende zo'n sites die hetzelfde doen. Bedrijven van nog geen jaar oud die al op meer dan een miljard dollar gewaardeerd worden, dat is er toch wat over."