Direct naar artikelinhoud

Facebook zet reclame in nieuwsoverzicht

Facebook zal vanaf begin volgend jaar reclame plaatsen in het nieuwsoverzicht van zijn leden. Dat heeft een woordvoerder van de site bevestigd aan Techcrunch. Naast de statusupdates en foto's van je vrienden op Facebook zul je hierdoor ook gesponsorde updates te zien krijgen.

De reclame wegklikken wordt mogelijk, maar ervoor zorgen dat die reclame nooit verschijnt kan niet. Per dag zul je maximaal een gesponsorde boodschap op je Facebookpagina zien. Bovendien voert Facebook ook aan dat de reclame niet zal storen. Gebruikers zullen alleen advertenties zien van pagina's die je al 'geliket' hebt.

Facebook wil met deze maatregel adverteerders beter bedienen en meer inkomsten binnenhalen. Reclame stond tot nu tot toe steeds op de rechterzijde van de site, waardoor ze minder opviel. Door ze in het nieuwsoverzicht te schuiven kun je er als gebruiker niet meer omheen.

Advertenties in het nieuwsoverzicht schuiven is niet nieuw. Facebook probeerde het al eens in 2008, maar na kritiek van zijn leden stopte de site er al snel mee. De reclame wordt nu alleen nog aan de internetsite toegevoegd. De mobiele versie van Facebook blijft nog even gespaard.

Ondertussen maakte Facebook ook bekend dat Gardens of Time de populairste game was op de site in 2011. Het Disneyspel haalde het van The Sims Social en van Cityville, een spel van Zynga. Die gameontwikkelaar, die ook al Farmville bedacht, staat met vier spelletjes in de top tien. De ranglijst van Facebook wordt wel betwist. Volgens cijfers van andere onderzoeksbureaus is Cityville met voorsprong het populairste spel met maandelijks 48,8 miljoen spelers. Gardens of Time heeft er maar 8,5 miljoen. Facebook zegt echter ook rekening te houden met de tevredenheidsscores van de gebruikers.