Direct naar artikelinhoud

Ryanair: 'Over 5 jaar voor 7 euro naar de VS'

Op de dag dat Ryanair de eerste vliegtuigen de lucht instuurde vanop de luchthaven van Zaventem, protesteerden zo'n 300 vakbondsleden tegen de komst van de Ierse lagekostenmaatschappij. Intussen komt topman O'Leary alweer met nieuwe wilde plannen.

Volgens de vakbonden treden luchtvaartmaatschappijen zoals Ryanair de bestaande arbeidswetten en CAO's met de voeten. Ze zeggen dat de verschillende hoofdrolspelers een hevige concurrentie- en prijzenslag op de kap van de werknemers voeren.

'Grens bereikt'

De demonstranten deelden pamfletten en stickers uit aan de veelal verbouwereerde reizigers, maar het vliegverkeer ondervond geen hinder van de actie. Op 3 april zitten de luchtvaartvakbonden rond de tafel met de regering om over hun grieven te praten. "Want het is 5 na 12 op de luchthaven", aldus Thierry Vuchelen van de liberale vakbond ACLVB. "De grens van het aanvaardbare is voor ons bereikt."

De actie van de vakbonden kwam er ook op een ogenblik dat Ryanair-topman Michael O'Leary opnieuw van zich deed spreken met een zoveelste controversieel idee. Volgens O'Leary moet het over vijf jaar mogelijk zijn om met Ryanair voor zo'n 7,30 euro vanuit onder meer Brussel naar de Verenigde Staten te vliegen.

O'Leary gaf toe dat klanten extra zullen moeten betalen voor eten en bagage en niet elke stoel in het vliegtuig zal overigens tegen deze lage prijs verkocht worden. Voor heel wat business- of premiumzitjes zal de volle pot moeten worden betaald.

Te weinig vliegtuigen

Dat het nog zolang zal duren, heeft te maken met het feit dat Ryanair nog niet beschikt over de 50 vliegtuigen die trans-Atlantische vluchten kunnen uitvoeren.

O'Leary is met zijn wilde plannen niet aan zijn proefstuk toe. Eerder opperde hij al de mogelijkheid om staanplaatsen in het vliegtuig te verkopen, toiletbezoek betalend te maken en slechts één in plaats van twee piloten in te zetten. Van dat alles kwam uiteindelijk niets in huis.

Ondertussen vraagt de Europese Commissie de federale overheid meer uitleg over de bijna 60 miljoen euro steun voor Zaventem tijdens de komende drie jaar, zo schreef De Tijd gisteren. De regering-Di Rupo besliste in december immers om zelf op te draaien voor de kosten van de luchtvaartmaatschappijen voor veiligheids- en brandweerdiensten. Die steun, die niet werd gemeld aan de Commissie, komt vooral Brussels Airlines ten goede, maar ook Thomas Cook en Jetairfly.