Direct naar artikelinhoud

VRT kan niet naar Mechelen verhuizen

Mocht de VRT verhuizen naar een nieuw gebouw, dan zal dat in de buurt van Brussel zijn.

Journalisten moeten in de spits binnen 45 minuten aan het Warandepark kunnen staan, stelt de openbare omroep. Dat maakt de verhuizing naar Mechelen volgens cijfers van verkeerscentrum Be-Mobile op het eerste gezicht onmogelijk.

Naast het bouwen van een nieuw pand in het park achteraan het huidige omroepgebouw, bekijkt de VRT nog steeds de mogelijkheid om te verhuizen naar een nieuwe locatie. Om een afweging te kunnen maken, stelde de VRT een aantal selectiecriteria op waar het omroepgebouw aan moet voldoen. De vlotte bereikbaarheid van het centrum van Brussel speelt daarbij een belangrijke rol.

De nieuwsploegen moeten binnen een aanvaardbare tijdspanne in het centrum van Brussel staan en bovendien vlot de rest van Vlaanderen kunnen bereiken. Aanvaardbaar, dat definieert de VRT als volgt: het Warandepark moet binnen de spitsuren bereikbaar zijn in minder dan 45 minuten, daarbuiten in minder dan 30 minuten. Verkeerscentrum Be-Mobile zal de perimeter op een kaart uittekenen. Het centrum moet de VRT ook een lijst van postnummers bezorgen die voldoen aan het criterium. Dit alles staat in een nota die de krant kon inkijken.

Op vraag van De Morgen bekeek Be-Mobile de reistijden in de spits tussen het centrum van Mechelen en het Brusselse Warandepark van vorige week. Op dinsdag- en donderdagochtend waren die beduidend langer dan 45 minuten.

Vanaf Mechelen centrum, via de E19 (oprit Mechelen Zuid), verder via de A201 tot in Brussel centrum piekte de reistijd dinsdag rond zeven uur 's ochtends naar 57 minuten. Op donderdag was dat zelfs 63 minuten. Een verhuizing naar Mechelen lijkt op basis van deze cijfers dus uitgesloten. Momenteel is echter wel de Wettunnel afgesloten.

De openbare omroep wil naast de bereikbaarheid van Brussel centrum ook rekening houden met zijn medewerkers. Velen daarvan komen met het openbaar vervoer naar hun werk. Daarom moet een nieuw omroepgebouw, als dit niet achter het bestaande gebouw wordt opgetrokken, op een aanvaardbare afstand worden gebouwd van een groot station.

De nabijheid van de Brusselse Noord-Zuidverbinding wordt cruciaal genoemd. De VRT sluit zo alle locaties uit die niet binnen een afstand van 3 kilometer van een van de volgende stations in en rond Brussel liggen: Brussel-Noord, Brussel-Centraal, Brussel-Zuid, Schuman, Luxemburg, Schaarbeek, Zaventem Luchthaven, Vilvoorde, Leuven, Mechelen, Denderleeuw en Halle. Pas in een latere fase wordt de bereikbaarheid per wagen mee in rekenschap genomen.

Ondertussen is ook de procedure vastgelegd die de VRT zal toepassen bij de keuze van een bouwfirma.