Direct naar artikelinhoud

Sporting Telenet moet een volwaardige zender worden

Sporting Telenet, de sportzender van kabelbedrijf Telenet, krijgt een grondige facelift. Speerpunten in de programmatie worden een dagelijks sportjournaal en een voetbaltalkshow met Luk Alloo.

Het sportjournaal is een dagelijkse afspraak met de kijker die er voor moet zorgen dat Sporting Telenet een echte zender wordt. Alloos wekelijkse talkshow De kleedkamer, die door alle Telenetklanten bekeken kan worden, moet dan weer vooral nieuwe klanten naar Sporting Telenet lokken.

Toen Telenet voorbije zomer de uitzendrechten van de Belgische voetbalcompetitie binnenhaalde, bleven nog amper zes weken over om de programmatie op poten te zetten. En dus bleef het aanbod van omkaderende programma's rond de Belgische competitie voorlopig beperkt. Een half jaar later komt daar verandering in. Vanaf maandag pakt Sporting Telenet elke dag om 18.30 uur uit met Sporting Nieuws, een nieuwsuitzending van twaalf minuten waarin de belangrijkste sportfeiten van de dag op een rijtje worden gezet.

"Wij waren zowat het enige land ter wereld dat het zonder volwaardig sportjournaal moest stellen", legt hoofdredacteur Peter Denruyter uit. "Daar willen wij verandering in brengen." Denruyter maakte in september vorig jaar de overstap van de vtm-nieuwsredactie naar Sporting Telenet. Hij moet nu met een beperkt team elke dag een journaal van twaalf minuten in elkaar zien te boksen. "Ik maak me daar weinig zorgen over", vertelt hij. "We hebben al een aantal dagen proef gedraaid en telkens hebben we items moeten schrappen."

De focus van het sportjournaal ligt in eerste instantie op de competities die dagelijks op Sporting Telenet te zien zijn. In de eerste plaats voetbal dus, maar ook basketbal uit de NBA en American Football uit de NFL komen uitgebreid aan bod. Al betekent dat niet dat al het andere sportnieuws wordt genegeerd. "We houden ook andere sporten in de gaten natuurlijk. Wanneer Kim Clijsters geblesseerd moet afhaken voor de Australian Open, dan zullen we dat natuurlijk ook brengen", legt Denruyter uit.

Buikgevoel

Aan Sporting Nieuws werken behalve presentator/eindredacteur Peter Morren, ook al ex-vtm, telkens twee journalisten mee. "Een bezetting waarmee je een paar jaar geleden nooit een volwaardig journaal had kunnen maken", geeft Denruyter toe. "Maar dankzij de nieuwe technische mogelijkheden voor het doorsturen en bewerken van beeldmateriaal kan dat tegenwoordig wel. Bovendien hebben we een heel team medewerkers, die allemaal voor input kunnen zorgen."

Ook nieuw is de talkshow van Luk Alloo. Die ontvangt elke woensdagavond drie gasten, om het met hen drie kwartier lang over de voetbalactualiteit te hebben. "Ik wil vooral meningen horen", legt Alloo uit. "Minder beeldmateriaal, meer buikgevoel." Wie zoal op zijn gastenlijstje staat, kan Alloo nog niet kwijt. "We gaan pas op 25 januari van start. Bovendien zal heel veel afhangen van wie zich op de Belgische velden in de kijker speelt."

Met het nieuwe offensief hopen ze bij Telenet meer klanten naar Sporting Telenet te lokken. In september vorig jaar had Sporting Telenet 172.000 betalende klanten. Een stijging met 50 procent tegenover het jaar ervoor. En er zit nog rek op dat cijfer, denken ze bij Telenet. De nieuwe programmatie en de play-offs in de competitie moeten nog een aantal nieuwe klanten over de streep trekken. En volgend seizoen pakt de zender met een nog grotere troef uit. Terwijl het aanbod nu is beperkt tot drie Belgische wedstrijden per weekend kan Sporting Telenet vanaf het seizoen 2012-2013 alle wedstrijden uit de Belgische competitie uitzenden.