Direct naar artikelinhoud

'Symmetrische gezichten zijn mooier', en andere onzin

Schoonheid schuilt wel degelijk in het oog van de waarnemer, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Wat we een mooi gezicht vinden, is voor een groot deel persoonlijk, geen kwestie van universele wetmatigheden.

Het onderzoek naar wat we bekoorlijke gezichten vinden, richt zich doorgaans op universele karakteristieken van schoonheid. Neurowetenschappelijk onderzoeker Laura Germine van het Massachusetts General Hospital is net benieuwd naar wat ons doet kissebissen over wie de mooiste is. Ze liet bijna 800 tweelingen honderden gezichten rangschikken op schoonheid. De variatie in persoonlijke voorkeuren was enorm.

Botox en fillers

Dat staat haaks op het idee dat onze genen dicteren wat we een fraai gezicht vinden. Om de kans op veel en gezonde nakomelingen te vergroten, zouden we vooral gecharmeerd zijn door uiterlijke kenmerken die duiden op fitte genen. Een gave huid en symmetrie betekenen gezondheid, brede schouders duiden op een flinke dosis testosteron en de goede heup-tailleverhouding belooft een hoge vruchtbaarheid.

Volgens Germine bepalen universele kenmerken ongeveer de helft van wat de meesten van ons mooi en lelijk vinden. Daarbovenop komen grote individuele voorkeuren die bepaald worden door onze unieke ervaringen.

De Schotse psycholoog David Perrett, expert in de perceptie van schoonheid, vindt het een degelijke studie. Volgens hem is de kans groot dat persoonlijke ervaringen nog belangrijker zijn bij het beoordelen van fraaie en minder fraaie gezichten dan deze studie laat zien. "Onze universele voorkeuren zijn waarschijnlijk ook deels gebaseerd op persoonlijke ervaringen. Als gelukkige, gezonde mensen aardig zijn tegen ons, versterkt dat de aantrekkingskracht van opgewekte en vitale types."

Mooie studie

De Nederlandse hoogleraar psychologie Liesbeth Woertman (Universiteit Utrecht), die een boek schreef over de psychologie van het uiterlijk, vindt het een mooie studie. "Ik hoop dat dit mensen overtuigt om geen botox en fillers te gebruiken."