Direct naar artikelinhoud

'Reclamejongens zijn ook integer'

Marc Michils (59), CEO van het bedrijf Saatchi & Saatchi, zegt de reclamewereld vaarwel en wordt directeur bij de Vlaamse Liga tegen Kanker (VLK). 'Nu is de inzet veel hoger', vertelt Michils.

Nu Leo Leys, de huidige directeur van de VLK met pensioen gaat, moest de non-profitorganisatie op zoek naar een nieuwe baas. Die ging ze zoeken in een wereld die wel heel erg contrasteert: de uitgesproken profitsector van de reclame. De Liga, die in Vlaanderen vooral bekend is van de actie 'Kom op tegen kanker', kwam terecht bij Marc Michils van Saatchi & Saatchi. "Ik ben al een jaar of vijf ondervoorzitter van de Liga", zegt hij. "Dus toen het vertrek van Leo naderde, begonnen er mensen in mijn richting te kijken. Ze wisten dat ik de organisatie een warm hart toedraag."

Michils belandde bij de vereniging op vraag van Leys, maar kanker is geen vreemde voor hem. "Ach, wie werd er nog niet mee geconfronteerd?", zegt Michils. "In mijn geval kregen onder andere mijn moeder en de dochter van mijn broer met de ziekte af te rekenen... Natuurlijk is dat een turbo, een extra motivatie om ervoor te gaan, maar het is niet de hoofdreden. Ik wil in de eerste plaats deze professionele en hoogst integere organisatie leiden en verder uitbouwen. Dit dient niet om een emotie of frustratie uit mijn persoonlijk leven weg te werken."

Al is de overstap niet evident. Een topfunctie als die bij Saatchi & Saatchi met het bijbehorende loon, laat je niet zomaar schieten. "Maar ik zit al dertig jaar in de profitsector", zegt Michils. "Ik heb het allemaal een beetje gezien. Ik had best nog een paar jaar kunnen blijven dobberen, maar ik wilde mezelf challengen. Ik wil bewijzen dat het in een heel andere wereld ook kan. Van onvrede is absoluut geen sprake. Ik ben de reclame niet beu en ik blijf ook voorzitter van de raad van bestuur bij Saatchi."

Het is, zo benadrukt Michils, niet het verhaal van de gladde reclameboy die fin de carrière zichzelf plots in de spiegel wil kunnen kijken door iets goeds te doen. "In alle bescheidenheid: ik heb geen imagoswitch nodig. Voor wie het nog niet weet: reclamejongens zijn ook integer. Dat heb ik in al die jaren in de contacten met mijn klanten genoeg bewezen, denk ik. En met mij vele andere directeurs van reclamebureaus. Vorig jaar heb ik een boek geschreven waarin ik betoog dat transparantie en duurzaamheid geen modewoorden zijn. Dit was een fantastische kans om daar een praktisch vervolg aan te breien."

Werken met donaties

Hoewel het in se net als bij Saatchi & Saatchi om leiden, managen en communiceren draait, is de VLK toch een heel andere organisatie. "Misschien dat een paar medewerkers wat ongerust waren toen ze hoorden dat er iemand uit de reclamewereld kwam, maar ondertussen hebben de meesten mij ontmoet en denk ik dat dat vooroordeel weg is. Ik wil in eerste instantie vooral verder kapitaliseren wat zij zelf al die jaren al op een ongelooflijke manier gedaan hebben. Maar ik zal mij moeten inwerken. Ik moet de gevoeligheden leren kennen. De emoties en gevoelens waar ik nu mee te maken krijg zijn een pak complexer dan een product dat ergens op een winkelschap staat."

En was efficiëntie in zijn vorige job belangrijk, dan is het nu cruciaal. "In de reclamesector levert inefficiëntie hoogstens wat minder winst op", zegt Michils, "en laten we wel wezen, zo'n ramp is dat niet. Maar nu werk je met geld dat gedoneerd is door het publiek en is de inzet veel hoger."