Direct naar artikelinhoud

Decadent racen in Monaco

Monaco. Geen oord dat zich meer vereenzelvigt met formule 1. Uitbundig, mondain en decadent. Geen grand prix die meer tot de verbeelding spreekt en meer kijkers lokt. Wat u over Monaco moet weten, verteld in cijfers.

Om een plaatsje op de kalender te krijgen, betalen de 19 formule 1- landen gemiddeld 22 miljoen euro startgeld aan Bernie Ecclestone. Niemand betaalt minder dan Monaco: hier komt Bernie voor 0 euro langs. Omdat F1 zonder Monaco geen F1 meer zou zijn.

weken zijn er nodig om het circuit aan te leggen. Nadien nog eens twee weken om alle tribunes, pitboxen, vangrails en bandenmuren af te breken.

kraanwagens staan rond het circuit om wrakken na een crash snel van het asfalt te plukken. De baancommissarissen zijn opgeleid om dat in minder dan een minuut te doen.

minuten had Ayrton Senna in 1988 nodig om na de grand prix naar huis te gaan. De Braziliaan was na een crash zo ontgoocheld dat hij met helm op naar zijn flat in de buurt stapte.

bochten telt het circuit. Geen enkele F1-omloop heeft er meer.

van een rondje wordt met volledig ingedrukt gaspedaal gereden.

kilometer per uur halen de bolides in haarspeldbocht 'Loews', de langzaamste bocht van het seizoen.

73,556

seconden had Sebastian Vettel nodig voor het snelste rondje ooit. Omgerekend gemiddeld 163,467 kilometer per uur.

liter benzine per 100 kilometer verbruikt een F1-wagen in Monaco.

euro is de minimumprijs voor een ticket op zondag. De maximumprijs is 535 euro.

kilometer per uur halen de rijders in de bocht in de beruchte tunnel. Meteen de snelste bocht van het seizoen.

keer verandert een coureur gemiddeld van versnelling tijdens de race. Dat is 50 keer per ronde. Op geen enkel ander circuit wordt de versnellingsbak zo op de proef gesteld.

euro moeten sponsors betalen om een gast uit te nodigen in de Paddock Club, de meest exclusieve plek. Wie wat minder volk rond zich wil, kan in het Hotel de Paris een terras met zicht op de bochten bij het casino huren voor 1.630 euro.

oude autobanden worden op crashgevoelige plaatsen rond het circuit opgesteld.

euro aan publiciteit levert de grand prix op.

euro is de omzet van het hele weekend in Monaco.