Direct naar artikelinhoud

Generation T

Generation T zijn 100 jongeren met inspirerende ideeën die de maatschappij willen bijsturen. Het nieuwe initiatief van duurzaamheidsnetwerk The Shift en jongerenorganisatie Act4Change wordt meer dan een praatclub. De opdracht is werkbare innovaties aanreiken die de uitdagingen van vandaag de baas kunnen.

"T staat voor transition, en dat verklapt al veel", zegt Sihame El Kaouakibi, voorzitster van een jury die uit de bijna 200 inzendingen 100 laureaten heeft gekozen. "We staan voor een hoop sociaal-economische uitdagingen, denk aan het klimaat, de vluchtelingen, maar evengoed de hoge jeugdwerkloosheid aan de ene kant en de stapel openstaande vacatures aan de andere. Onze maatschappij staat op een kantelpunt, maar op een positieve manier, en Generation T zijn jongeren die er iets aan willen doen."

Vanavond worden de winnaars bekendgemaakt in La Tricoterie in Brussel. De jongeren, tussen de 18 en 35, willen met hun ideëen, producten en campagnes niet aan de zijlijn staan en vooral actie ondernemen. "Generation T overstijgt grenzen, ze komen uit heel België, met diverse achtergronden", zegt El Kaouakibi. "De groep winnaars is een weerspiegeling van de maatschappij."

Frisse blik

Het is de bedoeling om de laureaten een jaar lang te coachen, hr-bedrijf Hay Group neem die taak op zich. De jongeren zullen samenzitten met experts uit de ngo-wereld en volleerde ondernemers. Om ervaring op te doen en hen sterker te maken, maar net zo goed om hun jonge, frisse blik te werpen op bedrijven en organisaties. "Jonge mensen met radicaal vernieuwende ideeën rond voedselconsumptie of -productie kunnen kijken naar het duurzaamheidsbeleid van pakweg Delhaize", legt David Leyssens van The Shift uit. "De CEO van Delhaize België (Denis Knoops) heeft trouwens al aangegeven dat hij daar voor openstaat."

The Shift is de piepjonge fusie tussen twee duurzaamheidsnetwerken. Het ene onderhield nauwe contacten met CEO's van grote bedrijven, het andere verenigde ngo's en bedrijven eerder van onderuit. Twee werelden die uit elkaars buurt bleven maar met The Shift de handen in elkaar hebben geslagen. Generation T is uit dezelfde drang ontstaan, om te ontsnappen aan de sterk gecompartimenteerde samenleving. Toch zal het een uitdaging zijn om alle partijen aan boord te houden.

"Sociaal ondernemen is nog niet sexy", zegt El Kaouakibi. "Bedrijven vragen zich af of ze er iets aan kunnen verdienen. De logica is dat ze veel belastingen betalen, waarom zouden ze extra moeite doen en sociale ondernemers steunen? Ik begrijp dat wel. Maar we hebben bedrijven nodig die in jonge, sociale ondernemers geloven."

Glazen bol

Hen verder overtuigen maakt dan ook deel uit van het initiatief, zegt Leyssens. "De generatie van 18 tot 35 jaar kijkt op een heel andere manier naar duurzaamheid. Veel pragmatischer, ondernemender en in de kleine dingen van elke dag. Veel van de huidige CEO's zitten nog in een denkkader van grote ideologische discussies. Het kan alleen maar goed zijn om er kritische jongeren op los te laten."

De verwachtingen voor deze eerste editie zijn hooggespannen. Want het is de bedoeling om verder te gaan - "We zijn een duurzaamheidsnetwerk, dan ga je voor de lange termijn." Maar Leyssens heeft geen glazen bol. Hij ziet een gezonde interesse bij de huidige generatie bedrijfsleiders, de vraag is hoe ver het engagement reikt. Hoewel het aantal kandidaten de verwachtingen heeft ingelost, kan het zoeken naar de juiste kandidaten beter. Zo is het een uitdaging om mensen met een migratieachtergrond te vinden. Schroom, vreest Leyssens.

Alleszins iets dat El Kaouakibi niet bij de vele kandidaten zag. "De drive waarmee ze hun idee voorstellen, het werkt aanstekelijk."

De grote kracht van Generation T ligt er voor El Kaouakibi in dat ze met beide voeten in de praktijk staan. "Het wordt meer dan een denktank die eens een open brief aan de overheid schrijft. Hier zullen zelfbedruipende sociale ondernemingen uit voortkomen met een grote sociale impact."