Direct naar artikelinhoud

Ontslagen: personeel Sanoma rekent op hulp lezers

Met de Facebook-pagina SOS Sanoma Belgium hopen personeel en vakbonden van de uitgever van Flair en Libelle lezers mee te krijgen in hun strijd tegen de ontslagen.

Sanoma maakte eind maart bekend 65 banen te willen schrappen. "Het Nederlandse management heeft beslist dat Sanoma België op korte termijn 10 procent winst moet halen. Daar zijn drastische ingrepen voor nodig", stellen de vakbonden. De ingrepen zijn volgens hen een uitholling van het beroep journalist.

In het Mechelse kantoor wordt bijna alleen nog Flair gemaakt, zowel de Vlaamse als de Nederlandse editie. De andere magazines worden in Nederland samengesteld en nadien bewerkt voor Vlaanderen. Dit betekent volgens de vakbonden dat "enkel een aantal coördinerende rollen worden behouden. Alle overige journalisten die nu vast in dienst zijn, worden vervangen door freelancers."

De schrijvende journalisten moeten zich bovendien ook laten inschakelen voor commerciële opdrachten en aan 'native advertising doen' - artikels schrijven op maat van adverteerders. "Van de onafhankelijkheid van de journalist is zo geen sprake meer." Met de Facebook-pagina, waar cartoons worden gedeeld, hopen personeel en vakbonden nu de buitenwereld mee te krijgen in hun strijd.

Henk Scheenstra, de CEO van Sanoma, maakt via mail duidelijk dat hij achter het principe van de kernredacties blijft staan. "Dit model wordt al bij andere mediabedrijven, waaronder Sanoma in Nederland, succesvol toegepast, en we bekijken met de vakbonden hoe we dit naar België kunnen vertalen."

Dat de onafhankelijkheid in het gedrang komt, wil de CEO niet horen. "Het garanderen van de hoogstaande kwaliteit van onze bladen is onze eerste zorg, alsook het garanderen van een duurzame lokale verankering in België."