Direct naar artikelinhoud

Het grote geld doet F1-zitjes schuiven

Op dit moment is Mercedes het enige F1-team dat in 2014 doorgaat met zijn huidige samenstelling. Overal elders komt nieuw bloed of zijn de huidige coureurs zeer onzeker. En het draait telkens om geld.

Geld zoals in 'sponsoring'. Dat Sergio Perez bij McLaren wordt vervangen door iemand uit het eigen junior team, de Deen Kevin Magnussen, doet vermoeden dat het Britse team voor volgend jaar een dikke sponsor heeft gestrikt om het vertrekkende Vodafone te vervangen. En de beschermheer van Perez niet meer nodig heeft. De Mexicaan wordt immers gesteund door Telmex, een bedrijf van Carlos Slim, een van 's werelds rijkste mensen. Een andere coureur met een stevige bruidsschat die aan de deur wordt gezet, is de Venezolaan Pastor Maldonado bij Williams. Dankzij zijn uitstekende contacten met de president van zijn land kan hij rekenen op een slordige 55 miljoen euro sponsoring, gul op tafel gegooid door de Venezolaanse petroleummaatschappij. Het kan alleen maar betekenen dat zijn vervanger, Felipe Massa, meer poen meebrengt van... de Braziliaanse brandstoffenreus Petrobras.

Dat Maldonado en Perez met hun beschermheren wel elders terechtkunnen, ligt voor de hand. Het vergroot de onzekerheid voor de anderen. Zoals de Fransman Grosjean. Al weken wordt gezegd dat hij zal blijven bij het financieel leeggebloede Lotus, maar het officiële nieuws wil maar niet vallen.

Ook een kwestie van overleven is het bij Force India. Daar deden ze dit seizoen stoer, door talent te laten voorgaan op centen: Sutil en Di Resta brachten bescheiden sponsoring mee. Alleen is de financiële nood er nu zo hoog, dat minstens één van die zitjes straks naar een coureur met dikke sponsoring gaat. Bij de kleinere teams is de situatie duidelijk: de meest biedende rijdt. Vandergarde (12 à 15 miljoen dit jaar) en Pic (idem) zullen dus nog wat meer moeten op tafel leggen, willen ze blijven bij Caterham. Bij Marussia blijft Bianchi dankzij de steun van Ferrari, maar is de verkoop van de tweede stoel 'open' verklaard. Voor Max Chilton is het dus afwachten of papa (grote man bij AON) nog eens een aanslag op zijn spaarrekening wil plegen.

Tot slot de prangendste vraag: wat doet Alonso? De Spanjaard heeft een contract bij Ferrari maar het is een publiek geheim dat hij de komst van Räikkönen niet verteerd heeft. De nieuwste geruchten die we van onze Spaanse collega's hoorden: Fernando zal begin 2014 een paar koersen rijden. Valt de auto tegen of rijdt Kimi te veel in de weg, dan stapt hij uit. Om een sabbatjaar in te lassen...