Direct naar artikelinhoud

Diabolo plukt NMBS kaal

De NMBS stuurt steeds meer treinen door de Diaboloverbinding naar de luchthaven. Niet omdat daar veel reizigers moeten zijn, wel omdat het spoor zich heeft laten vangen aan een wurgcontract met privépartner Northern Diabolo. Experts ramen de mogelijke schade op 1 miljard euro.

In de eerste helft van dit jaar maakten 1.682.105 reizigers gebruik van de spoortunnel onder de nationale luchthaven. Dat zijn er ruim 9.000 te weinig om te voldoen aan een cruciale afspraak in het contract tussen Infrabel en privépartner Northern Diabolo. Dat blijkt uit cijfers die De Morgen kon inkijken.

De reiziger is de dupe. Het contract voor de Diabolo bevat immers strenge doelstellingen qua reizigersaantallen. Als die niet worden gehaald, is Northern Diabolo ingedekt door een aantal corrigerende mechanismen. Eén daarvan is het zogenaamde 'Trigger Point'. Als de reizigersaantallen twee opeenvolgende semesters onder de 85 procent van de prognose blijven, kan de privépartner de NMBS verplichten om de reizigerstol te verhogen. Vandaag is dat 4,44 euro per persoon. Mogelijk wordt dat vanaf 2014 5 euro per persoon.

Maar tegen alle verwachtingen in blijft de NMBS nu ook onder een tweede cruciale grens: die van 75 procent. Daardoor ontstaat een zogenaamde 'Deficient Train Service'. Als de situatie in de tweede helft van 2013 niet drastisch verbetert, kan de privépartner de concessie opzeggen op het einde van dit jaar. In dat geval zou Infrabel de hele investeringskost moeten overnemen, net als de verwachte inkomsten van de komende 35 jaar. Een expert van het Rekenhof raamt de schade op 1 miljard euro. Binnen de NMBS spreken bronnen van 700 miljoen à 1 miljard euro.

Daarom stuurt de NMBS nu zoveel mogelijk treinen door de Diaboloverbinding. Zo rijden sommige treinen van Mechelen naar Leuven via de luchthaven, hoewel dat een serieuze omweg is. Uit het vervoersplan 2014 blijkt dat er binnenkort zes in plaats van vier treinen per uur van Brussel naar Zaventem rijden. Ook vanuit Hasselt en Brugge komen er rechtstreekse verbindingen.

"Het contract van de Diabolo is nog slechter dan dat van de Fyra", zegt Stefan Stynen, voorzitter van reizigersvereniging TreinTramBus. Volgens CD&V-verkeersspecialist Jef Van den Bergh, die het dossier in de Kamer opvolgt, moet het spoor op zoek naar alternatieve inkomsten. "Waarom vervangen we de toeslag op de treintickets niet door een bijdrage van pakweg 1 euro op elk vliegticket?" Bevoegd minister Jean-Pascal Labille (PS) liet dinsdag al verstaan daarvoor open te staan.>>8