Direct naar artikelinhoud

Bochtenwerk rond de Lange Wapper

De sp.a staat dezer dagen met getrokken messen tegenover de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM). De partij van burgemeester Janssens is het grootste en machtigste blok binnen het kamp van de tegenstanders van de Lange Wapper. Maar de socialisten hebben zich bijna tien jaar lang een loyale bondgenoot van Lange Wapper én BAM getoond. Steve Stevaert was de drijvende kracht achter het Masterplan Antwerpen, waar de Oosterweelverbinding het pronkstuk van is, en achter de oprichting van de BAM. Kathleen Van Brempt legde de Lange Wapper als mobiliteitsminister geen strobreed in de weg. En Janssens schaarde zich, behalve een korte opstoot van rebellie in 2005, altijd braafjes achter de Lange Wapper. Walk and don’t look back.Het verzet van sp.a is dus relatief vers. Het sluimerde al langer, maar werd pas luidop uitgesproken na de Arup/Sum-studie die in maart van dit jaar een nieuw tunneltracé op tafel gooide. Dat ze hun kar pas keerden na jarenlange trouwe lippendienst maakt Janssens en zijn partij bijzonder kwetsbaar.

Ook Groen! was, getuige de lofzang van boegbeeld Mieke Vogels, eerst voor de Lange Wapper en dan pas tégen. Alleen maakten de groenen al heel wat sneller de bocht. Toen Vogels de maquette van de mastodont bejubelde, was het gros van de Antwerpse tak van haar partij al bijzonder kritisch voor de Lange Wapper. Vogels volgde al heel snel. In het Vlaams Parlement ontpopte Rudi Daems, ondertussen verdwenen uit het halfrond, zich tot een van de grootste critici van de brug en vooral van bouwheer BAM.Tot de sp.a drie, vier jaar later dezelfde bocht in dook, had Groen! het monopolie over het politieke protest tegen de Lange Wapper. Er heerste in de partij dan ook wat wrevel toen Janssens en co. Groen! verhinderden om dat monopolie in Antwerpen te verzilveren bij de Vlaamse verkiezingen van juni jongstleden.

Weinigen die het weten, maar het allereerste protest tegen de Lange Wapper kwam uit liberale hoek. Al in 2000, jaren voor Groen! en zeker sp.a de brug onder vuur namen, trok toenmalig havenschepen Leo ‘baron’ Delwaide aan de alarmbel. Hij vreesde dat de Lange Wapper, die toen nog niet eens zo heette, de Antwerpse stadsontwikkeling zou hypothekeren. Zijn noodkreet werd in de kiem gesmoord door gouverneur Camille Paulus en Vlaams minister Dirk Van Mechelen, de twee meest fervente verdedigers van de Lange Wapper. Hetzelfde overkwam Ludo Van Campenhout en zowat elke liberaal die twijfels uitte over de Lange Wapper. Nu Paulus gouverneur af is en Van Mechelen zich als ex-minister nog even koest houdt, heeft vooral Vlaams Parlementslid Annick De Ridder hun rol overgenomen. Ze springt met een zelden geziene verbetenheid in de bres voor de Lange Wapper.”

Als Vlaams minister van Openbare Werken speelde huidig minister-president Kris Peeters sinds 2004 een hoofdrol in het Oosterweeldossier. Hij ging voluit voor de Lange Wapper en had een meer dan stevige vinger in de pap te brokken bij de BAM. CD&V stond als één man achter het BAM-tracé. Toen het Oosterweeldossier dreigde te ontaarden, bestelde Peeters een onafhankelijke alternatievenstudie. Die zadelde hem op met een nieuw tunneltracé. Peeters tilde de beslissing over het definitieve tracé handig over de Vlaamse verkiezingen. De Vlaamse regering diende wel een bouwaanvraag in, maar gaf Antwerpen ook extra tijd om een volksraadpleging te organiseren. Peeters bleef benadrukken dat de regering rekening zal houden met de uitslag van het referendum. Duidelijk niet het standpunt van de hele partij. Havenschepen Marc Van Peel vindt dat zowel de stad als de Vlaamse regering op geen enkele manier gebonden zijn aan de uitkomst van de volksraadpleging.

Huidig Vlaams Parlementsvoorzitter Jan Peumans fulmineerde jarenlang met een enorme hardnekkigheid tegen de BAM. Hij trok ten strijde met de argumenten die Janssens ook gebruikte in De Morgen: de BAM is ondoorzichtig en heeft zich te veel vrijgevochten van zijn opdrachtgever, de Vlaamse regering. Na de “besluiteloze besluitvorming”, dixit Peumans, van de regering-Peeters I hamerde hij er in het Vlaams Parlement op dat de volksraadpleging moest gaan tussen twee tracés.N-VA-voorzitter Bart De Wever herhaalde de voorbije weken voortdurend dat het tunneltracé van Arup/Sum géén volwaardig alternatief is. Het zou volgens hem voor jaren vertraging zorgen en hij is ervan overtuigd dat de kostprijs van de tunnel zal afklokken op een veelvoud van de nu geraamde 2,7 miljard euro. Voor De Wever is de volksraadpleging dus zeker geen keuze tussen twee tracés.