Direct naar artikelinhoud

Infrabel spuit 4 ton 'kankerverwekkende' herbicide

Glyfosaat ligt wereldwijd onder vuur door de mogelijk kankerverwekkende werking, maar bij ons gebruikt Infrabel het nog volop. De 'onkruidtrein' sproeide vorig jaar 4 ton glyfosaat in de spoorbermen.

De Duitse regeringspartij SPD stelt haar veto in de Europese discussie over glyfosaat, 's werelds meest gebruikte herbicide. De licentie van het omstreden goedje, ook bekend onder de merknaam Roundup, loopt deze maand af. Zonder vernieuwing mag glyfosaat nergens meer in de EU worden gebruikt.

Het is geen toeval dat Duitsland, Frankrijk en Italië aandringen op een verbod. In 2015 concludeerde een werkgroep van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO dat glyfosaat 'mogelijk kankerverwekkend' is. Milieugroepen wijzen op de hormoonverstorende werking ervan. Vandaar dat er ook al aan Europese aanbevelingen werd gewerkt om glyfosaat van speeltuinen en openbare parken te bannen.

Intussen gebruiken de Belgische spoorwegen het goedje meer dan ooit. Zij hebben dat nodig om het onkruid in de spoorbermen kapot te sproeien. In 2015 verspreidde spoorbeheerder Infrabel 4.078 kilogram glyfosaat, ruim 500 kilogram meer dan in 2014 (3.520 kilogram) en veel meer dan in 2013 (2.910 kilogram). Dat blijkt uit cijfers die Groen-Kamerlid Stefaan Van Hecke opvroeg bij mobiliteitsminister François Bellot (MR).

"De wetenschappelijke discussie is nog niet afgerond, maar er zijn op zijn minst ernstige twijfels bij glyfosaat", zegt Van Hecke. Hij vergelijkt glyfosaat met het dodelijke insecticide DDT, dat pas werd verboden nadat de wetenschappelijke bewijsvoering onmogelijk kon worden genegeerd. "In het buitenland experimenteert men al volop met alternatieven."

Proefproject

Volgens Bellot is het gebruik van herbiciden sinds 2014 'al sterk verminderd' op perrons en parkings. In Vlaanderen is dat sinds 2015 verboden. Maar langs het spoor wordt er nog volop gespoten. "Het gebruik van pesticiden is noodzakelijk voor de veiligheid op de sporen", stelt Bellot in zijn antwoord aan Van Hecke.

"Onkruidverdelgers zijn voor ons de laatste optie, maar soms moet het gewoon", zegt Thomas Baeken van Infrabel. "Als er onkruid groeit tussen de stenen onder het spoor, dan kan dat gevaarlijk zijn."

In Heverlee heeft Infrabel intussen een proefproject opgestart met een pesticidevrije behandeling. Daar wordt het veiligheidspad naast het spoor mechanisch gemaaid, maar van dat project is nog geen evaluatie gemaakt.