Direct naar artikelinhoud

VRT moet meer zicht geven op commerciële deals

De openbare omroep moet in de toekomst meer inzicht geven in de manier waarop het commerciële deals sluit. Dat heeft minister van Media Ingrid Lieten (sp.a) in de commissie Media gezegd.

Omdat de VRT in 2009 voor zijn inkomsten uit radioreclame onder de vastgelegde minimumgrens bleef, kreeg de omroep van de Vlaamse regering 9,5 miljoen euro extra. Verschillende Vlaamse Parlementsleden hadden vragen over de toepassing van deze zogenaamde knipperlichtprocedure en vroegen om meer uitleg.

CD&V had eerder al aangekondigd de begroting niet goed te keuren zonder een meer gedetailleerd inzicht. Documenten van bedrijfsrevisor Deloitte, van de Inspectie van Financiën en van de regeringscommissaris van de VRT moesten daar meer klaarheid over geven. Maar het wantrouwen bleef overheersen in een vaak weinig stijlvol debat in de commissie, waar vooral Bart Tommelein (Open Vld), Carl Decaluwé (CD&V) en Ingrid Lieten met elkaar in de clinch gingen.

Tommelein en Decaluwé eisen meer transparantie van de VRT over de knipperlichtprocedure omdat ze vermoeden dat door commerciële deals en ruilovereenkomsten te sluiten de inkomsten uit radioreclame bewust laag gehouden worden.

“Men vraagt het parlement nu om een blanco cheque te ondertekenen”, was Decaluwé van meerderheidspartij CD&V scherp voor de openbare omroep. “Maar ik vertrouw de omroep niet. Ik krijg geen zicht op de verdeelsleutels, op wat waar geboekt wordt.” Lieten hekelde op haar beurt dat er door de parlementsleden een sfeertje wordt gecreëerd alsof het bij de VRT een bende vrijbuiters is die door god noch wet gebonden is. “Ik zie ook niet in waarom de VRT, nu er bespaard moet worden, er belang bij zou hebben om inkomsten die voor het rapen liggen niet mee te nemen.”

De discussie liep met een sisser af toen de begroting, waar de uitgaven voor de knipperlichtprocedure in opgenomen zijn, toch goedgekeurd werd, ook door CD&V. Minister Lieten gaf wel aan dat er tegen de de uitgavenbegroting van volgend jaar meer zicht moet komen over hoe de VRT zijn inkomsten uit radioreclame haalt en welke commerciële deals er worden gesloten. De VRT maakte al een prognose dat de omroep voor 2010 8,4 miljoen euro via de procedure zal recupereren. (JDB)