Direct naar artikelinhoud

Fusie creëert brillengigant

Pearle Europe, bekend van de gelijknamige brillenwinkels Pearle, fuseert met sectorgenoot GrandVision. De twee vormen samen de op één na grootste optiekketen ter wereld, na het Italiaanse Luxottica. Dat heeft de Nederlandse investeringsmaatschappij HAL bekendgemaakt.

HAL is eigenaar van de twee ketens. Behalve in brillen heeft de Nederlandse groep belangen in diverse bekende ondernemingen, waaronder de FD Mediagroep (uitbater van de krant Het Financieele Dagblad en radiozender BNR Nieuwsradio) en het baggerbedrijf Boskalis.

Door het samenvoegen van Pearle Europe en GrandVision ontstaat een groep met 4.000 winkels in 40 landen, met een totale omzet van ruim 2,5 miljard euro. Het nieuwe bedrijf zal GrandVision heten en zijn hoofdzetel hebben in Schiphol.

In België is Pearle marktleider in brillen, voor concurrent Hans Anders. De keten telt hier zo’n 160 winkels en heeft ruim 1,5 miljoen klanten. GrandVision is in ons land een pak kleiner en telt hier zeven vestigingen. Op vier locaties hebben de twee ketens een verkooppunt in elkaars buurt.

HAL verklaarde gisteren dat de fusie tussen de optiekspecialisten midden 2010 kan afgerond worden, maar de groep wenste verder geen commentaar te geven op de plannen. HAL is het investeringsvehikel van de rijke Nederlandse familie Van der Vorm. Zakenpartner Hans Melchers bezit zo’n 17 procent, aldus het blad Quote.