Direct naar artikelinhoud

Facebook voor het eerst meer dan 100 miljard dollar waard

Na de twijfelachtige beursgang in mei vorig jaar, is het Facebookaandeel helemaal terug. Beleggers achten de socialenetwerksite voor het eerst meer dan 100 miljard dollar waard dankzij stijgende reclame-inkomsten via smartphones en tablets.

De koers van het aandeel tikte maandag in New York 41,9 dollar aan, de hoogste stand sinds het beursdebuut aan 38 dollar in mei 2012. In september vorig jaar kelderde het aandeel nog onder de helft van zijn introductieprijs. Beleggers hebben sinds de publicatie van de laatste kwartaalcijfers blijkbaar opnieuw vertrouwen in het verwerven van inkomsten via advertenties op mobiele toestellen.

Dat was een jaar geleden nog de achilleshiel van het bedrijf. Ondanks het snel stijgende aantal mobiele gebruikers kon Facebook toen nog geen duidelijke mobiele-inkomstenstrategie voorleggen. "De sputterende start van het Facebookaandeel had verder ook te maken met de hooggespannen verwachtingen bij de beursnotering van het bedrijf", zegt Jo Coudron, adviseur digitale media van consultancyfirma DearMedia. "Technische problemen op de dag van de lancering van het aandeel en negatieve stemmingmakerij van beursanalisten die beweerden dat Face-book achterhaald was als jongerenmedium maakten vervolgens dat het aandeel de dieperik inging. Het tegendeel is ondertussen gebleken. Volgens de laatste cijfers zijn er momenteel 1,1 miljard actieve Facebookgebruikers."

Begin mei kondigde CEO Mark Zuckerberg aan dat het bedrijf al meer dan 30 procent van haar inkomsten puurt uit advertenties op smartphones of tablets. In juli kondigde de Facebookbaas zelfs aan dat mobiele inkomsten de desktop-inkomsten snel zouden overstijgen.

Droom-database

"Elke relevante marketing manager weet dat mobile advertising de toekomst is", zegt digitale marketingexpert Bert Van Wassenhove daarover. "In België alleen al zit 80 procent van de actieve economische bevolking op Facebook. Het is de gedroomde database voor direct marketing op basis van zeer persoonlijke en statistische gebruikersgegevens. Daar kan geen enkele krant of tv-kanaal tegenop."

Je kan er tegenwoordig ook moeilijk naast kijken op je smartphone of tablet. Wie naar beneden scrollt in zijn nieuwsberichten op Facebook, stuit om de 2 à 3 berichten willens nillens op een zogenaamde 'voorgestelde' - lees gesponsorde - paginalink. Mobiele advertenties zijn volop in ontwikkeling. Zo kunnen sociale netwerken via GPS precies communiceren waar iemand zich bevindt. En kan je favoriete broodjeszaak om de hoek binnenkort een advertentie sturen voor een gratis kopje koffie wanneer je net in de buurt bent.

Van dat soort technieken wordt nog maar weinig gebruik gemaakt. Volgens interne Facebookstudies worden meer en meer mobiele gebruikers gevoelig voor dit soort reclame. Het aantal 'clicks' steeg van het eerste naar het tweede kwartaal met 16,4 procent. De door reclame gegenereerde inkomsten stegen met 28,3 procent. Momenteel wordt er ook volop geëxperimenteerd met videotoepassingen, het laatste nieuwe ei van Columbus in de mobiele advertentiewereld. Volgens Sheryl Sandberg, COO van Facebook, kijken nu al meer Amerikanen naar hun Facebookpagina dan naar de klassieke televisiekanalen tijdens primetime.

Beurs is emotie

Moeten we nu met zijn allen massaal Facebookaandelen inslaan? Jo Coudron: "Facebookaandelen zijn momenteel heel veel waard, maar de beurs draait om emotie. Niet om boekhoudkundige precisie. Er zijn verschillende indicaties dat Facebook groeit volgens zijn businessplan, maar niemand kan de toekomst voorspellen."

20 miljoen dollar voor inbreuken op de privacy

Maandag oordeelde een Californische rechter dat Facebook 20 miljoen dollar (14.932.994 euro) moet betalen wegens inbreuken op de privacy via online advertising. In 2011 dienden vijf Facebookgebruikers klacht in tegen de 'social networking'reus. Via het programma 'Sponsored Stories' zouden 'likes' van adverterende merken uitgewisseld worden met vrienden op Facebook, zonder toestemming of compensatie van de gebruikers. De 'Sponsored Stories'-applicatie bracht Facebook om en bij de 234 miljoen dollar (174.751.576 euro) op aan advertentie-inkomsten tussen januari 2011 en augustus 2012, zo kwam aan het licht tijdens de rechtzaak.